Από την “κάθοδο στον λαό” και την ειρηνική σοσιαλιστική προπαγάνδα στον πολιτικό τερορισμό. | 13/3/1881: Η επαναστατική οργάνωση Ναρόντναγια Βόλια (Λαϊκή Θέληση) εκτελεί τον τσάρο Αλέξανδρο Β’ στην Πετρούπολη.

από | 16 Μαρ, 2020

Κατά τον 19ο αιώνα η επιρροή της συγκεντρωτικής κρατικής εξουσίας, βασικού εκμεταλλευτή των αγροτικών μαζών που αποτελούσαν την κοινωνική πλειοψηφία, διαπερνούσε συνολικά τη δομή της λαϊκής ζωής στη Ρωσία. Ο ρωσικός λαός που “παγιώθηκε” στην καλλιέργεια της γης μετατράπηκε γρήγορα από φορο-οφειλέτης σε δουλοπάροικος. Το 1861 ο τσάρος Αλέξανδρος Β’ κατάργησε τη δουλοπαροικία. Όμως το βιοτικό επίπεδο του λαού συνέχιζε να φθίνει. Ο τσάρος στην ουσία έδωσε στην αγροτιά ένα κομμάτι γης που ήταν μακράν μικρότερο από αυτό που αξίωνε η αγροτική εργατική δύναμη και επιβάρυνε μετά αυτό το ανεπαρκές κομμάτι με τόσο μεγάλες εισφορές και φόρους, που καταβρόχθιζαν ολόκληρο το ακαθάριστο εισόδημα του αγρότη, αφού σε πολλές περιοχές ξεπερνούσαν ακόμη και το 250% της απόδοσης της γης. Οι δαπάνες αυτές συνιστούσαν φορολογική καταλήστευση της εργατικής δύναμης, που ανερχόταν κατά κεφαλήν στα 40-50 ρούβλια ετησίως. Η συγκεντρωτική κρατική εξουσία δαπανούσε αυτά τα κολοσσιαία ποσά σχεδόν αποκλειστικά για τη διατήρηση της εξωτερικής ισχύος της αυτοκρατορίας, τη φροντίδα του στρατού και του στόλου και την εξόφληση των δανείων που αναλάμβανε για τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς. Τουναντίον ελάχιστα, αξιοθρήνητα ποσά ξοδεύονταν σε παραγωγικές παροχές, για πραγματικά επιτακτικές ανάγκες, όπως η λαϊκή επιμόρφωση κλπ. Η δεδομένη κατάσταση των πραγμάτων ανταποκρινόταν απόλυτα στην αρχή ότι ο λαός υπάρχει για το κράτος και όχι το κράτος για τον λαό. Μπροστά σε αυτήν την εκμετάλλευση του λαού από το κράτος ωχριούσε κάθε ιδιωτική εκμετάλλευση. Όμως, σαν να μην έφτανε αυτό, η κυβέρνηση στήριζε δυναμικά την ιδιωτική εκμετάλλευση με όλα τα μέσα. Στο παρελθόν η κρατική εξουσία έφερε στη ζωή την τάξη των ευγενών. Κατόπιν, προωθούσε τη δημιουργία της μπουρζουαζίας.

Στις 15 Αυγούστου 1879 συγκροτήθηκε η επαναστατική οργάνωση Ναρόντναγια Βόλια, με σκοπό την ανατροπή της απολυταρχίας στη Ρωσία μέσω της εκτέλεσης του τσάρου, ώστε να ανοίξει με αυτόν τον τρόπο ο δρόμος για τη λαϊκή κυριαρχία, την εξ ολοκλήρου διανομή των γαιών στους αγρότες και την οικοδόμηση ενός δημοκρατικού καθεστώτος που θα στοιχίζεται στις αξίες του σοσιαλισμού. Για την προώθηση των παραπάνω στόχων η Ναρόντναγια Βόλια δεν αρκέστηκε στην “κάθοδο στον λαό”, την αγκιτάτσια στις αγροτικές (κυρίως) και εργατικές μάζες, καθώς και στην ειρηνική σοσιαλιστική προπαγάνδα που ακολουθούσαν μέχρι τότε οι λαϊκιστές. Εισήγαγε, λοιπόν, ως κεντρικό άξονα της δράσης της την τακτική οδό του τερορισμού, κρίνοντας ότι οι εκτελέσεις στυλοβατών του απολυταρχικού καθεστώτος, αλλά και του ίδιου του τσάρου πρωτίστως, θα αποτελούσαν τον μοναδικό τρόπο για την κατοχύρωση των πολιτικών ελευθεριών και την οργάνωση μιας αγροτικής εξέγερσης στη ρωσική ύπαιθρο. Η πολιτική δράση των Ρώσων ναρόντνικων αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια λαμπρή σελίδα στην ιστορία του διεθνούς επαναστατικού κινήματος, λειτουργώντας παράλληλα ως προπομπός των μεγάλων κοινωνικών επαναστάσεων του 1905 και του 1917 που συντάραξαν το ρωσικό και το παγκόσμιο καπιταλιστικό οικοδόμημα.

Στις 13 Μαρτίου 1881 (1 Μαρτίου κατά το παλαιό ημερολόγιο) η επαναστατική οργάνωση Ναρόντναγια Βόλια εκτελεί τον τσάρο Αλέξανδρο Β’ στην Πετρούπολη. Είχαν προηγηθεί ήδη 6 απόπειρες κατά της ζωής του τσάρου από τη Ναρόντναγια Βόλια. Στην τελευταία και φαρμακερή απόπειρα, η συμβολή της Σοφία Περόφσκαγια, μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ναρόνταγια Βόλια. αποδείχθηκε καθοριστική για την εξόντωση του τσάρου, καθώς η ίδια αναπροσάρμοσε -κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή- με δική της πρωτοβουλία το αρχικό πλάνο της πολιτικής εκτέλεσης του Αλέξανδρου Β’, ο οποίος εκείνη την ημέρα άλλαξε την προκαθορισμένη διαδρομή του προς τα χειμερινά ανάκτορα, χωρίς να περάσει από την οδό Μικρή Σαντοβάια, τμήμα της οποίας είχαν ναρκοθετήσει με δυναμίτη μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ναρόντναγια Βόλια.

Κοντά στις 14:00 συνέβησαν δύο τρομερές εκρήξεις κοντά στο κανάλι της Αικατερίνης. Η βόμβα του Νικολάι Ρισάκοφ κομμάτιασε την άμαξα του τσάρου και αυτή του Ιγκνάτι Γκρινεβίτσκι έπληξε τον ίδιο τον τσάρο. Λίγες ώρες μετά, τόσο ο τσάρος, όσο και ο Γκρινεβίτσκι, ήταν νεκροί.Οι επαναστάτες/τριες Αντρέι Ζελιάμποφ, Σοφία Περόφσκαγια, Νικολάι Κιμπάλτσιτς, Τιμοφέι Μιχαϊλοφ και Νικολάι Ρισάκοφ, καταδικάστηκαν σε θάνατο και εκτελέστηκαν ως τσαροκτόνοι/ες στις 15 Απριλίου 1881 στην Πλατεία Σεμιονόφσκι, στην Πετρούπολη. Από την αγχόνη γλίτωσε τελικά η Χέσια Χέλφμαν, η οποία καταδικάστηκε τελικώς σε 20 χρόνια καταναγκαστικής εργασίας λόγω εγκυμοσύνης -κι αυτό χάρη σε διεθνιστική καμπάνια που οργανώθηκε υπέρ της από το σοσιαλιστικό κίνημα της εποχής-, αλλά πέθανε από περιτονίτιδα τον επόμενο χρόνο στη φυλακή του Πετροπαβλόφσκ. Νωρίτερα, στις 15 Μαρτίου 1881, ο Νικολάι Ζάμπλιν αυτοκτόνησε για να μη συλληφθεί από τις αρχές.

Η Βέρα Φίγκνερ, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ναρόντναγια Βόλια, αναφέρει με γλαφυρό ύφος τα ακόλουθα λόγια στον 1ο από τους 3 τόμους της αυτοβιογραφίας της (βλ. Βέρα Φίγκνερ – “Ελευθερία ή Θάνατος, νύχτα πάνω από τη Ρωσία”, εκδόσεις Υπερσιβηρικός), επεξηγώντας περιληπτικά τους λόγους για τους οποίους στρατεύθηκε και η ίδια στην υπόθεση της επανάστασης:

” Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονιάς (1873) στη Ζυρίχη, πραγματοποιήθηκε, όπως συνέβη και σε πολλούς άλλους, μια μεγάλη ανατροπή στην κοσμοθεωρία μου. Ό,τι εμφανιζόταν νωρίτερα ως σκοπός είχε μετατραπεί τώρα σε μέσο. Η δραστηριότητα του γιατρού, του αγρονόμου, του μηχανικού έχασε το νόημά της ως τέτοιας στα μάτια μου, παρουσιαζόταν πια απλώς και μόνο ως μορφή αγαθοεργίας, ως απλό καταπραϋντικό. Δε θέλαμε να θεραπεύσουμε τα συμπτώματα της ασθένειας, αλλά να εξαλείψουμε τις αιτίες της. Ήμασταν της άποψης ότι αν συνεχίζαμε να χορηγούμε στον λαό φάρμακα, χάπια και σκευάσματα, το καλύτερο που είχαμε να περιμένουμε ήταν η προσωρινή βελτίωση. Οι αρρώστιες δε θα υποχωρούσαν, αφού το περιβάλλον, οι δυσχερείς συνθήκες διαβίωσης, διατροφής και ένδυσης, παρέμενε απαράλλαχτο. Ο επαγγελματικός στόχος που φάνταζε στο νου μας τόσο υψηλός και ευγενής είχε ευτελιστεί στα μάτια μας σε μια -και επιπλέον- ανώφελη χειροτεχνία.

Πού να στρέψουμε το βλέμμα μας, πού να προσανατολίσουμε τις δυνάμεις μας; Τι να πράξει ένας άνθρωπος που θέλει να ικανοποιήσει την ανάγκη του για δράση σε κοινωνικό επίπεδο; Όλο το κακό -μας έλεγαν οι νέες απόψεις μας- βρίσκεται ριζωμένο στις υφιστάμενες οικονομικές συνθήκες.

Ποιες είναι αυτές οι συνθήκες; Μια ελάχιστη μειοψηφία κατέχει δια του δικαιώματος της ιδιωτικής ιδιοκτησία όλα τα μέσα παραγωγής. Οι υπόλοιποι άνθρωποι αντίθετα, η τεράστια πλειοψηφία, κατέχουν απλώς και μόνο την εργατική τους δύναμη. Εξωθημένοι από την πείνα, πουλάνε την εργατική δύναμή τους στη μειοψηφία, λαμβάνοντας ωστόσο ως συνέπεια αμοιβαίας μειοδοσίας μόνο μικρό μέρος αυτού που παράγουν με την εργασία τους: μόνο εκείνο το μέρος των προϊόντων που είναι απολύτως αναγκαίο για τη διατήρηση της ζωής και της αναπαραγωγής των εργαζομένων. Με τη σειρά του ο ενδοκαπιταλιστικός ανταγωνισμός καταστρέφει σταδιακά την οκνηρή μεσαία τάξη, την τσακίζει και οδηγεί σε ολοένα μεγαλύτερη συγκέντρωση των κεφαλαίων. Ταυτόχρονα διογκώνονται συνεχώς οι γραμμές των λεηλατημένων. Την ίδια στιγμή που στην κορυφή μια ισχνή μειοψηφία ευνοημένων απολαμβάνει κατ’ αποκλειστικότητα όλα όσα παρέχει ο πολιτισμός σε πολυτέλεια, στη βάση εκατομμύρια άνθρωποι σύρονται στη φτώχεια, στην άγνοια, στο έγκλημα και στα δεινά, καταδικασμένοι σε σωματικό, πνευματικό και ηθικό εκφυλισμό.

Για να αποκατασταθεί αυτή η αποκρουστική τάξη των πραγμάτων, είναι αναγκαίο το εξής: να αποκλειστεί η ατομική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής και να αποδοθεί ως συλλογική ιδιοκτησία σε όλους τους εργαζόμενους. Η ανατροπή αυτή μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω του αγώνα, αφού η τάξη που βρίσκεται σε αυτές τις προνονομιούχες συνθήκες δε θα τις εγκαταλείψει ποτέ οικειοθελώς. Σε αυτόν τον αγώνα πρέπει να οργανωθεί η τάξη που έχει το μεγαλύτερο συμφέρον από την έκβασή του, δηλαδή η εργατική, ο λαός.

Οι άνθρωποι, λοιπόν, που έχουν αναγνωρίσει τα συμφέροντα της εργατικής τάξης ως συμφέροντα ολόκληρης της ανθρωπότητας πρέπει να καταλάβουν όλες τις δυνάμεις τους για να μεταφέρουν τις σοσιαλιστικές ιδέες στον λαό και να τον οργανώσουν στην πάλη για αυτές τις ιδέες. “

Ευριπίδης Καλτσάς

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Πώς να διαβάσουμε τον πόλεμο πολιτικά

Πώς να διαβάσουμε τον πόλεμο πολιτικά “Αυτό το πράγμα που αποκαλούμε Ντονμπάς στην πραγματικότητα δεν υπάρχει... δεν είναι παρά ένας ορισμός που μας επιβλήθηκε από την Ρωσική Ομοσπονδία”. Oleksyi Danilov, 24/03/2021i “Ο στόχος των Συμφωνιών του Μινσκ είναι να...

Παρέλαση: Με παλαιστινιακές σημαίες έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου [Βίντεο]

Παρέλαση: Με παλαιστινιακές σημαίες έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου [Βίντεο] Με παλαιστινιακές σημαίες στα χέρια έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου στα Προπύλαια, κατά τη διάρκεια της παρέλασης της 25ης Μαρτίου στην...

1821: Το ουρλιαχτό της ελευθερίας

1821: Το ουρλιαχτό της ελευθερίας Κανένας δεν επαναστατεί επειδή έτσι του κάπνισε, επειδή δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει, επειδή βαριόταν αφόρητα μια κάποια μέρα της ζωής του. Κανένας δεν εξεγείρεται επειδή το διάβασε σε κάποια βιβλίο, επειδή πέρασε χρόνια να...

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο αναρχικός Ρούντολφ Ρόκερ

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο αναρχικός Ρούντολφ Ρόκερ Στις 25 Μαρτίου του 1873 γεννήθηκε στο Μάϊντς της Δυτικής Γερμανίας, ο αναρχικός θεωρητικός και ιστορικός Ρούντολφ Ρόκερ από μια οικογένεια Kαθολικών ειδικευμένων εργατών. Ο Ρόκερ ήταν γνωστός για την ενεργό δράση του...

Η εξέγερση στο Κιλελέρ (Μάρτιος 1910) | Γνωστός – Άγνωστος

Η εξέγερση στο Κιλελέρ (Μάρτιος 1910) Το νέο βίντεο από το κανάλι Γνωστός - Άγνωστος που περιλαμβάνει animated βίντεο ιστορίας (ελληνικής και παγκόσμιας), ψυχολογίας και κοινωνικών θεμάτων. https://www.youtube.com/watch?v=JLN5UWxPdIk Oι έλληνες τσιφλικάδες που...

Συνέντευξη με την Claudia Pinelli, κόρη του Giuseppe του αναρχικού

Συνέντευξη με την Claudia Pinelli, κόρη του Giuseppe του αναρχικού. Αναδημοσίευση από την Αέναη Κίνηση. Σφαγή Capaci, ξεκινά η «στρατηγική της έντασης» με δυναμίτη, δεύτερο επεισόδιο, από τα χέρια του οργανωμένου εγκλήματος με άρωμα μαφίας. Στις 19 ιουλίου, πάντα...

Τοποθέτηση στην εκδήλωση για την “οργάνωση των αναρχικών” από την Πρωτοβουλία Αναρχικών Αγ. Αναργύρων – Καματερού

Τοποθέτηση στην εκδήλωση για την “οργάνωση των αναρχικών” από την Πρωτοβουλία Αναρχικών Αγ. Αναργύρων - Καματερού Tην Παρασκευή 1η Μαρτίου παρευρεθήκαμε ως καλεσμένοι ομιλητές, μαζί και με την συλλογικότητα Πέλοτο από την Ξάνθη, στην εκδήλωση που διοργάνωσε η...

Ψυχιατρική Γενικού Νοσοκομείου Χανίων: Η τελευταία πράξη

Ψυχιατρική Γενικού Νοσοκομείου Χανίων: Η τελευταία πράξη Ανακοίνωση ειδικευόμενων ψυχιάτρων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων για την κατάσταση που επικρατεί στην Ψυχιατρική Κλινική του νοσοκομείου και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διαχρονικά όπως φαίνεται από τις...

Στις πόσες έρευνες φαίνεται αν είμαστε κορόιδα;

Στις πόσες έρευνες φαίνεται αν είμαστε κορόιδα; Από την Πρωτοβουλία ενάντια στα ΕΛΠΕ. Ανακοινώθηκε η διεξαγωγή 2 νέων ερευνών (1) σχετικά με τη δυσοσμία στην περιοχή με τη συνεργασία, μεταξύ άλλων φορέων, του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου  και του ΑΠΘ. Χρηματοδότης της μια...

ΠΡΩΤΕΑΣ: τα πολλά πρόσωπα του ΠΑΣΟΚ (και «εμείς»)

ΠΡΩΤΕΑΣ: τα πολλά πρόσωπα του ΠΑΣΟΚ (και «εμείς») «Ο Χέγκελ κάνει κάπου την παρατήρηση ότι όλα τα μεγάλα κοσμοϊστορικά γεγονότα και πρόσωπα παρουσιάζονται σαν να λέμε, δυο φορές. Ξέχασε όμως να προσθέσει: τη μια φορά σαν τραγωδία, την άλλη σαν φάρσα» Κ. Μαρξ, Η 18η...