Πικάσο: Ο νόμος της ολικής αντιστροφής

Πικάσο: Ο νόμος της ολικής αντιστροφής

από | 30 Ιούν, 2021

με αφορμή τον χθεσινό αστυνομικό τραγέλαφο με τους πίνακες των Πικάσο και Μοντριάν, θυμηθήκαμε μια αντίστοιχη υπόθεση το 2015 στην Γαλλία και τις τότε αντιδράσεις.

Δεν μπορούσε να το πιστέψει η ακριβοθώρητη Αν Μπαλτασαρί, πρώην διευθύντρια του παριζιάνικου μουσείου Πικάσο, πως ο ζωγράφος είχε χαρίσει σε κάποιον “άξεστο και ακαλλιέργητο” συνταξιούχο 271 έργα του, τα οποία μάλιστα ο εν λόγω κύριος κρατούσε κλεισμένα σε μια υγρή αποθήκη χωρίς να τα “αξιοποιήει” εδώ και 44 χρόνια. Την ίδια αγανακτισμένη απορία εξέφρασε και ο Εισαγγελέας ο οποίος πρότεινε την ενοχή του κατηγορουμένου γιατί με τις πράξεις του διέπραξε “αδίκημα σε βάρος της ανθρωπότητας (!) στερώντας τον κόσμο της ιστορίας της τέχνης από αυτά τα αριστουργήματα”. Η μεγαλύτερη αγανάκτηση εκφράστηκε φυσικά από την πλευρά των διαπιστευμένων στο καλλιτεχνικό ρεπορτάζ που αδυνατούσαν να συγχωρέσουν —ή να κατανοήσουν— κάποιον φτωχό “ανθρωπάκο” που εγκατέλειψε μια περιουσία 85 εκατομμυρίων ευρώ (εδώ ο δημοσιογραφικός τονισμός) σε ένα γκαράζ, χωρίς να την “εκμεταλλευτεί”. Η αγανάκτηση όλων έγινε ακόμα μεγαλύτερη όταν αυτός ο απλός άνθρωπος με το όνομα Πιερ Λε Γκενέκ, ο οποίος παρουσιάστηκε στο δικαστήριο φορώντας ένα παλιό μλου τζιν των 10 ευρώ, αναφέρθηκε κατά την απολογία του στα έργα ως “ένα μάτσο από παλαιά χαρτιά” τα οποία “του χαρίστηκαν χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις”.

Γιατί εξεγέρθηκαν λοιπόν οι αγανακτισμένοι; Γιατί οι εξοργισμένες πένες απαιτούν την παραδειγματική τιμωρία του —όπως άλλωστε ζήτησε και ο εισαγγελέας: 5 χρόνια φυλακή; Ας μη γελιόμαστε. Δεν είναι η ευαισθησία για την υψηλή τέχνη (που άλλωστε ουδέποτε κατάλαβαν) αλλά η μνησικακία απέναντι σε ό,τι τους στερεί την ηδονοβλεπτική θέα του απρόσιτου. Το μένος αυτών των ημιμαθών κρετίνων που αρέσκονται στο να μουσειοποιούν το πολιτιστικό αποτύπωμα αυτού που ήταν κάποτε το στίγμα μιας ελεύθερης δημιουργικής υποκειμενικότητας, και το οποίο μη μπορώντας ποτέ να συναισθανθούν (καθώς είναι λειτουργικά ανελεύθεροι) συνήθισαν να ταριχεύουν, να πουλούν σαν διακοσμητικό αξεσουάρ σαλονιών, να  μισούν όπως μισούν ό,τι ποτέ δεν θα μπορέσουν να αγγίξουν.

Για αυτούς, τα έργα του Πικάσο ως τέτοια είναι όντως κάποια παλιόχαρτα, για τα οποία αν έλειπε η υπογραφή στην καλύτερη περίπτωση θα αδιαφορούσαν· αν δεν τα χλεύαζαν —όπως συνηθίζουν— με προκλητικά φασίζοντες αντιδιανοουμενισμούς τουτέστιν “τι μουντζούρες είναι αυτές που κοκορεύονται για τέχνη”. Είναι όμως για αυτούς όντως όντα τα εκατομμύρια δολάρια που παζαρεύεται η ανταλλακτική τους αξίας καθώς και ο αστραφτερός κόσμος των “ευγενών” της δημοπρασιακής ολιγαρχίας.

Αν η εποχή του χρηματοπιστωτικού μεγαλείου επιχείρησε να αντικαταστήσεις τις ήδη πλαστές βεβαιότητες της ανταλλακτικής αξίας με την ακόμα υψηλότερη συγκάλυψη του εμπορίου του ίδιου του μέσου του εμπορίου (δηλαδή του χρήματος), ο “κόσμος” της άλλοτε ανθιστάμενης στην γενικευμένη αλλοτρίωση τέχνης φαίνεται πως έχει για τα καλά προσαρμοστεί στο γενικό νόμο της ολική αντιστροφής. Για την τέχνη, ως έχει σήμερα, δεν προοιωνίζεται κανένα μέλλον άξιο του ονόματός της.

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Πώς να διαβάσουμε τον πόλεμο πολιτικά

Πώς να διαβάσουμε τον πόλεμο πολιτικά “Αυτό το πράγμα που αποκαλούμε Ντονμπάς στην πραγματικότητα δεν υπάρχει... δεν είναι παρά ένας ορισμός που μας επιβλήθηκε από την Ρωσική Ομοσπονδία”. Oleksyi Danilov, 24/03/2021i “Ο στόχος των Συμφωνιών του Μινσκ είναι να...

Παρέλαση: Με παλαιστινιακές σημαίες έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου [Βίντεο]

Παρέλαση: Με παλαιστινιακές σημαίες έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου [Βίντεο] Με παλαιστινιακές σημαίες στα χέρια έβαλαν τα σώματά τους μπροστά στα άρματα στην Πανεπιστημίου στα Προπύλαια, κατά τη διάρκεια της παρέλασης της 25ης Μαρτίου στην...

1821: Το ουρλιαχτό της ελευθερίας

1821: Το ουρλιαχτό της ελευθερίας Κανένας δεν επαναστατεί επειδή έτσι του κάπνισε, επειδή δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει, επειδή βαριόταν αφόρητα μια κάποια μέρα της ζωής του. Κανένας δεν εξεγείρεται επειδή το διάβασε σε κάποια βιβλίο, επειδή πέρασε χρόνια να...

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο αναρχικός Ρούντολφ Ρόκερ

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο αναρχικός Ρούντολφ Ρόκερ Στις 25 Μαρτίου του 1873 γεννήθηκε στο Μάϊντς της Δυτικής Γερμανίας, ο αναρχικός θεωρητικός και ιστορικός Ρούντολφ Ρόκερ από μια οικογένεια Kαθολικών ειδικευμένων εργατών. Ο Ρόκερ ήταν γνωστός για την ενεργό δράση του...

Η εξέγερση στο Κιλελέρ (Μάρτιος 1910) | Γνωστός – Άγνωστος

Η εξέγερση στο Κιλελέρ (Μάρτιος 1910) Το νέο βίντεο από το κανάλι Γνωστός - Άγνωστος που περιλαμβάνει animated βίντεο ιστορίας (ελληνικής και παγκόσμιας), ψυχολογίας και κοινωνικών θεμάτων. https://www.youtube.com/watch?v=JLN5UWxPdIk Oι έλληνες τσιφλικάδες που...

Συνέντευξη με την Claudia Pinelli, κόρη του Giuseppe του αναρχικού

Συνέντευξη με την Claudia Pinelli, κόρη του Giuseppe του αναρχικού. Αναδημοσίευση από την Αέναη Κίνηση. Σφαγή Capaci, ξεκινά η «στρατηγική της έντασης» με δυναμίτη, δεύτερο επεισόδιο, από τα χέρια του οργανωμένου εγκλήματος με άρωμα μαφίας. Στις 19 ιουλίου, πάντα...

Τοποθέτηση στην εκδήλωση για την “οργάνωση των αναρχικών” από την Πρωτοβουλία Αναρχικών Αγ. Αναργύρων – Καματερού

Τοποθέτηση στην εκδήλωση για την “οργάνωση των αναρχικών” από την Πρωτοβουλία Αναρχικών Αγ. Αναργύρων - Καματερού Tην Παρασκευή 1η Μαρτίου παρευρεθήκαμε ως καλεσμένοι ομιλητές, μαζί και με την συλλογικότητα Πέλοτο από την Ξάνθη, στην εκδήλωση που διοργάνωσε η...

Ψυχιατρική Γενικού Νοσοκομείου Χανίων: Η τελευταία πράξη

Ψυχιατρική Γενικού Νοσοκομείου Χανίων: Η τελευταία πράξη Ανακοίνωση ειδικευόμενων ψυχιάτρων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων για την κατάσταση που επικρατεί στην Ψυχιατρική Κλινική του νοσοκομείου και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διαχρονικά όπως φαίνεται από τις...

Στις πόσες έρευνες φαίνεται αν είμαστε κορόιδα;

Στις πόσες έρευνες φαίνεται αν είμαστε κορόιδα; Από την Πρωτοβουλία ενάντια στα ΕΛΠΕ. Ανακοινώθηκε η διεξαγωγή 2 νέων ερευνών (1) σχετικά με τη δυσοσμία στην περιοχή με τη συνεργασία, μεταξύ άλλων φορέων, του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου  και του ΑΠΘ. Χρηματοδότης της μια...

ΠΡΩΤΕΑΣ: τα πολλά πρόσωπα του ΠΑΣΟΚ (και «εμείς»)

ΠΡΩΤΕΑΣ: τα πολλά πρόσωπα του ΠΑΣΟΚ (και «εμείς») «Ο Χέγκελ κάνει κάπου την παρατήρηση ότι όλα τα μεγάλα κοσμοϊστορικά γεγονότα και πρόσωπα παρουσιάζονται σαν να λέμε, δυο φορές. Ξέχασε όμως να προσθέσει: τη μια φορά σαν τραγωδία, την άλλη σαν φάρσα» Κ. Μαρξ, Η 18η...