Αναρχικοί στοχαστές μας βοηθούν να κατανοήσουμε γιατί αισθανόμαστε τόσο αποφασισμένοι να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον μέσω της κρίσης του κοροναϊού

από | 21 Απρ, 2020

Άδεια ράφια στα σουπερμάρκετ και πανικόβλητα κυβερνητικά διαγγέλματα έχουν πλέον γίνει οι κυρίαρχες εικόνες της κρίσης του κοροναϊού. Όμως, η απάντηση της κοινότητας στις εικόνες αυτές, φαίνεται να έχει ένα πιο διαχρονικό χαρακτήρα. Ο ιός και η επιβολή της κοινωνικής απομόνωσης έχουν προκαλέσει αβεβαιότητα και άγχος. Ωστόσο, έχουν αναδυθεί μια σειρά από εθελοντικά τοπικά δίκτυα αλληλοβοήθειας. Για πολλούς από τους ανθρώπους που συμμετέχουν σ’αυτές τις ομάδες, ξέρουν ότι ο όρος “αλληλοβοήθεια” έγινε διάσημος τον 19ο αιώνα από τον αναρχικό στοχαστή Πιετρ Κροπότκιν. Ο Κροπότκιν χρησιμοποιούσε τον όρο “αλληλοβοήθεια” ως εναντίωση στον κοινωνικό δαρβινισμό, ο οποίος περιέγραφε την φύση ως μια πάλη ανταγωνισμού ανάμεσα σε υποκειμένα με διαφορετικά ατομικά συμφέροντα. Άλλωστε, η “επιβίωση του ισχυρού” έγινε και το σλόγκαν που χρησιμοποιούνταν για περιγράψει αυτές τις ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ ανθρώπων, φυλών και κρατών. Κατα συνέπεια, αυτός ο τρόπος σκέψης κανονικοποίησε την επιθετικότητα ως μια φυσική απάντηση στην έλλειψη αγαθών.

Στο σημερινό πλαίσιο, το αποτέλεσμα είναι ότι παλεύοντας για το τελευταίο μπουκαλάκι αντισηπτικού τζέλ ή για το τελευταίο ρολό χαρτιού τουαλέτας είναι αναπόφευκτη αντίδραση. Σύμφωνα με αυτήν τη λογική, αν μόνο οι ισχυροί πρέπει να επιβιώσουν, τότε όλοι οι άλλοι πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εχθροί και έχουμε κάθε δικαίωμα να πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα για να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας εις βάρος τους.

Αντίθετα ο Kροπότκιν αν και δεχόταν ότι ο ανταγωνισμός ήταν ένας παράγοντας που καθορίζει τη βιολογική ευεξία, το επιχείρημά του ήταν ότι η συνεργασία – ή η αλληλοβοήθεια – ήταν εξίσου σημαντική.

Σαν ηθική ιδέα, η αλληλοβοήθεια περιγράφει τις προσπάθεις των ανθρώπων να βοηθήσουν ό ένας τον άλλον χώρις να θέλουν κάποιο αντάλλαγμα. Αυτή η ιδέα ακμάζει στην τοπική, εκούσια οργάνωση. Ο  “Σύλλογος ναυαγοσωστικών σκαφών” ( The Lifeboat Association), που ξεκίνησε ως πρωτοβουλία στην Μεγάλη Βρετανία απο τον William Hillary για να στηρίξει την δημιουργία ενός ιδρύματος για τα θύματα των ναυγίων, είναι ένα παράδειγμα της ηθικής της αυτο-οργάνωσης που είχε στο μυαλό του ο Κροποτκιν. Ο Hillary εμφανίστηκε μπροστά στον βασιλία  το 1825 για να στηρίξει αυτό το πρότζεκτ, αφού πρώτα εξήγησε ότι ο σκοπός του ήταν να βοηθήσει “ανθρώπους και πλοία κάθε χώρας, ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται σε κατάσταση πολέμου ή σε ειρήνης”. Φαντάστηκε την δημιουργία μιας βρετανικής ένωσης που θα ενέπνεε την δημιουργία και άλλων αδελφικών ενώσεων σε όλο τον κόσμο.

Στον Κροπότκιν άρεσε ο “σύλλογος ναυαγοσωστικών σκαφών” γιατί βασίζονταν στην “συνεργασία … στον ενθουσιασμό … στην τοπική γνώση”. Βοηθούσε οποινδήποτε είχε ανάγκη και επειδή βασίζονταν στην τοπική δράση, μπορούσε να αντιγραφθεί εύκολα παντού. Αυτός ο σύλλογος ήταν ένα πρότυπο παγκόσμιας δικτύωσης για την οικοδόμιση της αλληλεγγύη.

Εργαζόμαστε μαζί σε μια περίοδο κρίσης

Αυτό είναι το πνεύμα που βλέπουμε στα υποστηρικτικά δίκτυα που αναδύονται καθώς οι άνθρωποι προσπαθούν να αντιμετωπήσουν την πανδημία του κοροναϊού. Γειτονιές, βοηθάνε γειτονιές. Αυτοί που μπορούν να βγούν απο το σπίτι τους συλλέγουν φάρμακεια και είδη πρώτης ανάγκης για του περισσότερο ευάλωτους. Ομάδες δικτυώνονται σε όλες τις πόλεις και συγκεντρώνουν πόρους ώστε κανείς να μην μείνει χώρις υποστήριξη.

Η στήριξη ανάμεσα στα μελη της κοινότητας βρίσκονταν πάντοτε στον πυρήνα της ανθρώπινης κοινωνικής ζωής. Έρευνες που μελετούν πως οι άνθρωποι απασχολούν την καθημερινότητά τους δείχνουν, προς μεγάλη μας έκπληξη, πως τελικά περνάμε περισσότερο χρόνο σε απλήρωτες δράστηριότητες κοινοτικής στήριξης απο όσο φανταζόμαστε. Η αλληλοβοήθεια και η συνεργασία – για παράδειγμα στις γειτονιές ο ένας προσέχει τα παιδιά του άλλου ή ο ένας βοηθάει τον άλλο να φτιάξει π.χ. ένα χαλασμένο αμάξι – διατρέχουν όλη την κοινωνία. Είναι λάθος να νομίζουμε ότι η προοπτική κέρδους κινεί τις συμπεριφορές μας.

Η αλληλοβοήθεια εμφανίζεται ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης ή κάποιας τρομερής καταστροφής, για παράδειγμα μετά τον τυφώνα Σάντυ στις ΗΠΑ ή στην πυρκαγία στον πύργο του Γκρενφελ στο Λονδίνου. Η ανάδυσή της στο σήμερα, επιβεβαιώνει τις παρατηρήσεις του Κροπότκιν για την δυνατότητα της καθημερινής αλληλεγγύης. Η ερώτηση που έθετε ο Κροπότκιν είναι η εξής: πως μπορούμε να επεκτίνουμε αυτές τις πρακτικές για να επανεξετάσουμε την κοινωνική μας οργάνωση;

Ο Κροπότκιν περιέγραψε τον σύλλογο ναυαγοσωστικών σκαφών  ως “άψογα αυθόρμητο”. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχε προηγούμενος σχεδιασμός. Αυτό που ο Κροπότκιν εννοούσε ήταν πως η δημιουργία του δεν ήταν υποχρεωτική από τον νόμο. Η εμπιστοσύνη και η πρακτική εφαρμογή είναι αναγκαίες προϋποθέσεις στο όραμα του Κροπότκιν για μια κοινωνία ξαναφτιαγμένη μέσα από την συνεργασία και τον σεβασμό την τοπική αυτοδιάθεση.

Στο σήμερα, με τους πόρους πλέον να φτάνουν στα όριά τους, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο στηρίζονται πλέον στα δίκτυα αλληλλεγγύης να βοηθήσουν αυτούς που βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο, ψωνίζοντας γι’αυτούς που βρίσκονται σε απομόνωση ή στέλνοντας εικονικά μηνύματα στήριξης για να αποτρέψουν την όποια αποθάρρυνση.

Άρα, ίσως, πρέπει ν’αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πως μπορούμε να διατηρήσουμε αυτήν την οργάνωση που βασίζεται στην κοινότητα και στον κόσμο μετά τον κορανοϊό.

Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις πολικές της αλληλοβοήθειας και στα νεοφιλελεύθερα προτζεκτ που αποσκοπούν στην ιδιωτικοποίηση των κρατικών υπηρεσιών. Ο Κροπότκιν δεν ήθελε να δει την ευθύνη των κυβερνητικών υπηρεσιών να ανατίθεται σε μεγάλες εταιρίες ή σε απλήρωτους εθελοντές. Ο σκοπός του ήταν να επιτεθεί στις υπάρχουσες δομές εξουσίας. Η αλληλοβοήθεια ακμάζει σε συνθήκες ισότητας και είναι αναγκαίο κομμάτι της αναρχικής επιδίωξης για μια αποκεντρωμένη ομοσπονδία.

Αν η συνέχιση των μέτρων λιτότητας επιστρέψει μετά την κρίση, τότε το γόνιμο έδαφος για αλληλοβοήθεια ενδεχομένως να στερέψει. Αντίθετα, η διατήρηση και επέκταση του βασικού εισοδήματος για όλους μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση και την προώθηση αλλαγών στην κοινωνική βάση μακροπρόθεσμα.

https://theconversation.com/this-anarchist-thinker-helps-explain-why-we-feel-so-driven-to-help-each-other-through-the-coronavirus-crisis-134494

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Παραμένουν στη θέση τους οι αστυνομικοί που κατηγορούνται για τη δολοφονία Μανιουδάκη | Δήλωση της οικογένειάς του

Παραμένουν στη θέση τους οι αστυνομικοί που κατηγορούνται για τη δολοφονία Μανιουδάκη | Δήλωση της οικογένειάς του (7/10/2024). Όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών Χανίων άσκησε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο από...

Σωματείο Εργαζομένων EFOOD – 24ωρη απεργία 11 Οκτωβρίου

Σωματείο Εργαζομένων EFOOD - 24ωρη απεργία 11 Οκτωβρίου Ακολουθεί η ανακοίνωση της 24ωρης απεργίας την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου όπως δημοσιεύθηκε στη σελίδα του Σωματείου Εργαζομένων EFOOD. Συνάδελφοι – συναδέλφισσες, Το σωματείο στην τελευταία γενική συνέλευση...

[Βίντεο] Ως πότε; Θα σου ρίχνουν χημικά, θα σε τραυματίζουν, θα σε συλλαμβάνουν κι εσύ θα πρέπει να σωπαίνεις;

[Βίντεο] Ως πότε; Θα σου ρίχνουν χημικά, θα σε τραυματίζουν, θα σε συλλαμβάνουν κι εσύ θα πρέπει να σωπαίνεις; Όσα χρόνια και αν περάσουν, ποτέ δε συνηθίζεις τη βία από ένστολους που μπορούν ελεύθερα, νόμιμα και επί χρήμασι να τραυματίζουν σωματικά και ψυχικά...

Ψήφιζε και μη ερεύνα

Ψήφιζε και μη ερεύνα. Εδώ και χρόνια, είναι μόδα στην πολιτική ζωή (και) της Ελλάδας η πρακτική που θέλει την «ανοιχτή» ψηφοφορία για την ανάδειξη προέδρου σε αρκετά κόμματα. Είναι η περιβόητη «εκλογή από τη βάση» όπου εκτός από τα μέλη του χ κόμματος, δικαίωμα ψήφου...

Η μάχη της παράγκας (η ιστορία του τραγουδιού “Δραπετσώνα”) [VIDEO]

Η μάχη της παράγκας (η ιστορία του τραγουδιού "Δραπετσώνα"). Το βίντεο έγινε με αφορμή την Θεοδώρα Γλύξμπουργκ, κόρη του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, η οποία χόρευε, πριν από κάποιες μέρες, το τραγούδι «Δραπετσώνα» στο Βυζαντινό Μουσείο, που της παραχωρήθηκε από την...

Νέα έκδοση: “Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν”

Νέα έκδοση: “Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν” Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αναρχισμός «Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν». Η παρούσα επαυξημένη έκδοση της «Πλατφόρμας» της Delo Truda,...

Παρέμβαση Αναρχικών στο μάθημα της Βάνας Νικολαΐδου στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών

Παρέμβαση Αναρχικών στο μάθημα της Βάνας Νικολαΐδου στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Παρέμβαση στο μάθημα του γνωστού φερέφωνου των νεοφιλελεύθερων πολιτικών στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών  Βάνας Νικολαΐδου, πραγματοποιήθηκε από Αναρχικούς Φοιτητές του Στεκιού της...

[Βίντεο] Πορεία για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, έπειτα από βασανιστήρια στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα

Πορεία για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ έπειτα από βασανιστήρια στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 2024, βίντεο από την αντανακλαστική πορεία από εκατοντάδες για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ,...

Βάρβαροι

Βάρβαροι “Destruam et aedificabo”. Pierre Joseph Proudhon, Η Μιζέρια της Φιλοσοφίας Η Αμερικάνικη αυτοκρατορία πνέει τα λοίσθια. Σε βορρά και νότο ο πόλεμος μαίνεται, την ώρα που οι “βάρβαροι” συνωστίζονται μπροστά στις πύλες και απειλούν να βεβηλώσουν τα ιερά και τα...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω, για τις άθλιες συνθήκες για τους ασθενείς, από τον Δυτικό Τομέα Ρουβίκωνα. *Ακολουθούν κάποιες σκληρές εικόνες Με την κυβερνητική συρρίκνωση...