Το ξεπέρασμα της αναρχικής συλλογικότητας (part II), του classreverb. Οι άνθρωποι μας είναι αμέτρητοι αρκεί να προσδιορίσουμε το «μας». [...]

Το ξεπέρασμα της αναρχικής συλλογικότητας (part II)

από | 2 Ιούλ, 2021

Το ξεπέρασμα της αναρχικής συλλογικότητας (part II), του classreverb

Kάτω απ’ την σκόνη υπάρχει ένας κόσμος να ζήσουμε μόνο εμείς

Όλοι με τάσεις φυγής, όλοι της τελευταίας στιγμής

Ήρωας[1]

 

Οι άνθρωποι μας είναι αμέτρητοι αρκεί να προσδιορίσουμε το μας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το μας δεν συγκροτείται αρχικά πάνω σε ένα κοινό επαναστατικό φαντασιακό. Αυτό είναι το επίδικο κι όχι η προϋπόθεση για να δουλέψουμε μαζί. Αυτό χτίζεται αφού οι άνθρωποι οργανωθούν σε πολιτικές κοινότητες. Αφού συναντηθούν, ζυμωθούν και εκτεθούν από κοινού. Πριν συμβεί αυτό, εκείνο που προσδιορίζει ευρύτερα το μας είναι το μίσος για τα ίδια πράγματα. Είναι το μίσος που νιώθει τόσο ο πιτσιρικάς όσο κι ο μεγαλύτερος προλετάριος όταν συνειδητοποιούν ότι ο χρόνος τους νεκτρώνεται από την εργασία και την κατάθλιψη. Αυτό λοιπόν που μας ενώνει πρωταρχικά με τους ανθρώπους μας δεν είναι η πίστη ότι ο κόσμος αυτός αλλάζει. Είναι το κοινό μας μίσος για τις πειθαρχήσεις της ταξικής κοινωνίας .

Στο εξατομικευμένο παρόν, για να απαντήσουμε πώς θα νικήσουν οι κοινότητες του κοινού φαντασιακού, πρέπει πρώτα να απαντήσουμε πώς συγκροτούνται σήμερα κοινότητες που έχουν την ικανότητα να φανταστούν από κοινού μέσα στον πόλεμο. Τουτέστιν, πώς πολλαπλασιάζουμε τις πολιτικές μας κοινότητες στη σύγχρονη εξατομικευμένη κοινωνία; Για να βρούμε τις λύσεις όμως πρέπει αρχικά να προσδιορίσουμε τι είναι αυτό που επιβάλλει αυτήν την εξατομίκευση. Ποια είναι αυτή η μεγαμηχανή που με αφετηρία τη Δύση θρυμμάτισε τον κοινωνικό χρόνο και κατασκεύασε έναν κόσμο εξαρτημένων ανθρώπινων μονάδων που πουλάνε τις ώρες τους; Για αυτό είναι επιτακτικό να ασχοληθούμε με την εργασία. Για να αποκωδικοποιήσουμε ποιοι είμαστε, για να θέσουμε προτεραιότητες στο σε ποιους απευθυνόμαστε, για να προσδιορίσουμε ξανά το μας σε μια κοινωνία όπου η εργατική τάξη έχει πέσει στην κατάθλιψη.

Ποιοι είμαστε και σε ποιους απευθυνόμαστε

Η ελευθεριακή σκέψη δεν ίπταται σε υλικό κενό. Τα ερμηνευτικά εργαλεία της φτιάχτηκαν μέσα στην πάλη για την κάλυψη των ανθρώπινων αναγκών ενάντια στην κοινωνική σχέση κεφάλαιο﮲ μέσα δηλαδή στην ταξική πάλη. Κατά συνέπεια, η ελευθεριακή σκέψη είναι ένα πολιτικό ρεύμα της εργατικής τάξης˙ ένα ρεύμα μέσα στο ποτάμι της ταξικής πάλης. Οι ελευθεριακές δυνάμεις δεν είναι ένα αγωνιστικό υποκείμενο δίπλα στην εργατική τάξη αλλά εντός της. Ο αγώνας τους είναι μια εκ των έσω απεύθυνση στην τάξη τους κι ένα κάλεσμα για οργάνωση στα διαφορετικά πεδία μάχης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελευθεριακές συλλογικότητες αποτελούν μια πολιτική μορφή παρέμβασης στην ταξική πάλη που έχει διπλή στόχευση: αρχικά, να συμβάλλει στο να γίνει η πάλη αυτή ορατή ως τέτοια, ως ταξική (ενάντια στα αστικο-εθνο-λαικιστικά αφηγήματα που την θέλουν εθνο-πολιτισμική) και ταυτόχρονα, να την μπολιάσει με ελευθεριακά χαρακτηριστικά (εργατική αυτονομία, οργάνωση βάσης, μαχητικός αντιφασισμός, κοινότητες στη βάση της υποκειμενικότητας, κριτική του έθνους-κράτους και της πατριαρχίας).

Ποιοι είμαστε εμείς λοιπόν; Σίγουρα δεν είμαστε επαναστάτες που μεταξύ άλλων δουλεύουν. Είμαστε κομμάτι ενός πληθυσμού που γίνεται όλο και λιγότερο αυτόνομο ως προς την αναπαραγωγή του. Και για αυτό χάνει τα μυαλά του. Τι κι αν τα σαμπό έγιναν sneakers; Τι κι αν ο καρκίνος από τον αμίαντο έγινε καρκίνος από το άγχος και το fast-food; Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν. Είμαστε προλετάριοι και προλετάριες της εποχής μας γιατί η εργασία μας ανήκει σε άλλους.

Είμαστε μια από τις οργανωμένες πολιτικές εκφάνσεις μιας ιστορικής κοινότητας της οποίας τα κοινά συμφέροντα συγκρούονται με τα συμφέροντα των αφεντικών που ελέγχουν τη ζωή της. Κοινά ταξικά συμφέροντα σημαίνει κοινές ανάγκες, οι οποίες παράγουν κοινές πρακτικές και αντιλήψεις που εμφανίζονται είτε ως στρατηγικές επιβίωσης είτε ως μορφές αντίστασης μεταξύ ενός πληθυσμού που βγάζει το ψωμί του πουλώντας τον χρόνο του. Ετεροαπασχόληση, εργασιακός νομαδισμός, συγκατοίκηση, μοίρασμα εξόδων, γιώτα πέντε, λούφα, συναδελφική αλληλεγγύη, ψειρίσματα, πάρκα, πορείες κ.α. Όλα αυτά συγκροτούν πολιτισμικούς δεσμούς οι οποίοι στο μικροεπίπεδο της καθημερινότητας και στο μακροεπίπεδο της εποχής συνθέτουν έναν διακριτό ταξικό πολιτισμό. Έναν πολιτισμό που μπορεί να αλλάζει μορφολογικά από εποχή σε εποχή κι από τόπο σε τόπο αλλά η μήτρα του παραμένει αναλλοίωτη στον χρόνο και τον χώρο.

Σε ποιους απευθυνόμαστε; Πολύ απλά σε αυτούς και αυτές που ζουν όπως εμείς. Στους προλετάριους και τις προλετάριες της εποχής μας που βλέπουν τις επιθυμίες τους να μην πραγματώνονται μέσα από τη δουλειά﮲ στους απασχολήσιμους πτυχιούχους που δεν ξέρουν πλέον πότε δουλεύουν και πότε κάθονται﮲ στους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης που ζητάνε λιγότερη δουλειά και περισσότερη ζωή αλλά διστάζουν να το πουν, γιατί δεν ξέρουν αν κάτι τέτοιο επιτρέπεται να ειπωθεί σε μια κοινωνία εγκλωβισμένη στο σύμπλεγμα της εργατικότητας και στο δίπολο εργασία ίσον τύχη – ανεργία ίσον ατυχία. Στους μισθωτούς και τις μισθωτές που δεν βρίσκουν τα λόγια να εξηγήσουν τι στο διάολο πάει στραβά με την πάρτη τους ή, ακόμα χειρότερα, τα βρίσκουν αλλά υποτιμούν την πολιτική τους βαρύτητα, επειδή κανείς δεν τους παρότρυνε να σκεφτούν ότι η ίδια η ταξική τους θέση μπορεί μέσα από την οργάνωση να συγκροτήσει μια πολιτική κοινότητα. Στους μαθητές που αντιμετωπίζουν με καχυποψία το μέλλον τους και στους φοιτητές που καταλαβαίνουν το παρόν τους, στο σύγχρονο κοινωνικό εργοστάσιο.

Γιατί κρύβεται η εργατική τάξη;

Θα πρέπει να μας προβληματίσει ότι ακόμα και σήμερα, κάποιοι μεταξύ μας αδυνατούν να διακρίνουν καθαρά την εργατική τάξη και κατά συνέπεια αναρωτιούνται πού έχει εξαναφανιστεί: Ντάξει παιδιά να πω κάτι; αναφωνεί ένας σύντροφος εν μέσω συνέλευσης, τώρα αλήθεια, πιστεύετε ότι έχουμε το δικαίωμα να μιλάμε για εργάτες ενώ εδώ πέρα είμαστε γιατροί, εκπαιδευτικοί, σερβιτόροι, πωλητές, ερευνητές, γραφίστες, ντελίβερι και πληροφορικοί; Ας είχαμε ανάμεσά μας πραγματικούς εργάτες σε εργοστάσια κι οικοδομές και τότε να λέγαμε για εργατική τάξη.

Ο συγκεκριμένος σύντροφος δεν είναι ούτε χαζός ούτε αστός. Είναι απλά μια κλασσική περίπτωση εργάτη που δεν αναγνωρίζει τον εαυτό του επειδή δεν βλέπει τα μούτρα του μουτζουρωμένα από τις καπνοδόχους και τις παλάμες του πετσωμένες από τα μαδέρια. Είναι μια κλασσική περίπτωση συντρόφου που διαπαιδαγωγήθηκε πολιτικά σε έναν χώρο που, μέχρι πρότινος, αντί να ασχολείται με την εργασία ασχολιόταν με τον εαυτό του. Σε έναν χώρο όπου κάθε μπάντα πάσχιζε πρώτα και κύρια να βρει απαντήσεις απέναντι στις άλλες, αντί να δει πως θα επικοινωνήσει με το προλεταριάτο της περιοχής της (κι έτσι να νοηματοδοτήσει την εσωτερική σύγκρουση). Σε έναν χώρο όπου οι νεοεισερχόμενοι μάθαιναν ότι τα βασικά που πρέπει να γνωρίζουν από ιστορία είναι ότι στην Οκτωβριανή επανάσταση είμαστε με την Κροστάνδη και στη μάχη της Πρώτης Διεθνούς είμαστε με τον Μπακούνιν. Σε έναν χώρο που ξημεροβραδιαζόταν μελετώντας την Ισπανία του ’36 ενώ προχειροδιάβαζε την ιταλική Αυτονομία.

Κάπου εκεί, ανάμεσα στους μαύρους λύκους και τους ένοπλους αγρότες, οι εργάτες της εστίασης και του γραφείου έλαβαν δευτερεύουσα σημασία για να μην πούμε ότι εξαφανίστηκαν εντελώς. Κι έτσι ο ευέλικτος εργάτης της διπλανής πόρτας έγινε υποκείμενο πιο μακρινό κι από τους αντάρτες στα βουνά του Μεξικού και της Συρίας. Για πολλούς και πολλές από μας πέρασαν χρόνια μέχρι να ασχοληθούμε σοβαρά -δηλαδή ειδικά, συστηματικά και συλλογικά- με την Τάξη, την οργάνωση και την ιστορία της. Έπρεπε να περάσουν χρόνια για να καταλάβουμε ότι τελικά αν διαβάζεις Μαρξ δεν είσαι με το κράτος﮲ να καταλάβουμε τη σημασία των αιτημάτων για λιγότερο χρόνο εργασίας, ταμείο ανεργίας για όλους και νοίκι στο ύψος του βασικού μισθού﮲ να διδαχθούμε από τους εργατιστές όσα οι μεγαλύτεροι σύντροφοι αδυνατούσαν να μας δώσουν﮲ να συνειδητοποιήσουμε ότι η εργατική τάξη είμαστε εμείς και δεν μπορούμε παρά να μιλάμε στο όνομά της.

Πρέπει λοιπόν να μιλήσουμε για μας. Γιατί συζητώντας για μας επαναπροσδιορίζουμε την εργατική τάξη στο σήμερα. Δημιουργούμε την πολιτική αισθητική που μας βοηθάει να επικοινωνήσουμε ή, παραφράζοντας τον Thompson[4], μια ριζοσπαστική διανοητική κουλτούρα που περιέχει τον τόνο, το στιλ και τα επιχειρήματα που ενώνουν τον ντελιβερά, την σερβιτόρα, τον φοιτητή, την υπάλληλο γραφείου, τον μπλοκάκια, την εκπαιδευτικό, τον ερευνητή και τη γραφίστρια. Δημιουργούμε εν ολίγοις μια πολιτική γλώσσα η οποία μιλάει σε εκείνους κι εκείνες που αναζητούν την κοινότητα αλλά δεν ξέρουν που να τη βρουν.

Εμείς είμαστε η κοινότητα. Εμείς με τις ποδιές, τα σακάκια, τα αδιάβροχα, τα pc, τα smartphone, τα κατσαβίδια και τα μικροσκόπια. Εμείς που μοιράζουμε αλλοπρόσαλλα τις ζωές μας ανάμεσα σε εξεταστικές και κουζίνες, μεταπτυχιακά και προγράμματα του ΟΑΕΔ, συνεδρίες και μετακομίσεις, πρότζεκτ και μεροκάματα. Εμείς που με τα ψεύτικα χαμόγελα, την προσαρμοστικότητα και τις αγοραίες γνώσεις που πήραμε από τα πανεπιστημιακά συγγράμματα αυξάνουμε την παραγωγικότητα του ντόπιου κεφαλαίου και θρέφουμε μαζί με το διεθνές προλεταριάτο τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής. Και σ’ ότι αφορά τον πιο στενό κύκλο, είμαστε εμείς που πιστέψαμε ότι οι συνελεύσεις μας αποτελούν το φάρμακο για την κατάθλιψη της δουλειάς και τελικά καταλάβαμε ότι και τα δύο μας κάνουν να μην βλέπουμε την ώρα να πάμε σπίτι για ένα μπάφο.

Κάπως έτσι, βρισκόμαστε κάθε φορά που το κράτος οξύνει την επίθεση να φωνάζουμε ότι η επίθεση δεν στρέφεται μόνο εναντίον μας. Αλήθεια λέμε αλλά δεν λέμε και πολλά, γιατί οι κοινότητές μας δεν χωράνε ούτε καν αυτούς που ενδιαφέρονται να αναλάβουν δράση. Κι αντί να συνειδητοποιήσουμε το δικό μας θεωρητικό και οργανωτικό έλλειμμα αναρωτιόμαστε συνέχεια γιατί είμαστε πάλι εμείς κι εμείς. Τι κι αν αφιερώνουμε τη ζωή μας σε συλλογικές διαδικασίες; Οι αναλύσεις που δεν συζητιούνται μέσα σε εργατικές κοινότητες είναι μια τρύπα στο νερό. Όπως εξίσου προβληματικές είναι και οι κοινότητες που δεν αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως αυτό που είναι και απλά συνελευσιάζουν για να επιβεβαιώνουν κάθε τόσο ότι είναι κοινότητες.

Για να απαντήσουμε στην αρχική ερώτηση λοιπόν, η εργατική τάξη κρύβεται γιατί η εργατική τάξη είμαστε εμείς. Κι εμείς πρώτοι απ’ όλους κρυβόμασταν τόσα χρόνια από τον εαυτό μας.

 


[1]ήρωας_incognito m._jaul_κκ, «Πατησίων-Μπενάκη-Αραχώβης» [https://www.youtube.com/watch?v=tcLJynesptU]

[2]E. P. Thompson (2018 [1963]), Η συγκρότηση της αγγλικής εργατικής τάξης, ΠΙΟΠ, σ. 730.

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών Τα ξημερώματα της Πέμπτης 2/5/24 η αστυνομία διέλυσε την κατάληψη των φοιτητών υπέρ της Παλαιστίνης στο Πανεπιστήμιο UCLA της Καλιφόρνιας την ίδια ώρα που η κυβέρνηση υπογράμμιζε την ανάγκη επικράτηση της τάξης. Πώς φτάσαμε σε αυτό...

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους;

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους; - “Μπορείτε να νικήσετε μόνοι σας;”, έκανα την κρίσιμη ερώτηση χωρίς περιστροφές. Ο Ντουρούτι δεν απάντησε. Χάιδεψε το πηγούνι του. Τα μάτια του γυάλιζαν. - “Ακόμα κι αν νικήσετε το μόνο που θα έχει μείνει στο τέλος θα είναι ένας...

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά Η ημέρα της Πρωτομαγιάς είναι απεργία και όχι αργία! Όσο κι αν θέλει το Κράτος να την καταστήσει ακίνδυνη μεταφερόμενη εορτή, η συγκεκριμένη ημέρα θα τιμά πάντα τους ταξικούς αγώνες και των...

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία σε ένδειξη αλληλεγγύης στον λαό της Παλαιστίνης και τις φοιτητικές κινητοποιήσεις/καταλήψεις στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. (Έχουν...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Η ασυδοσία των αφεντικών και η εκμετάλλευση των εργαζομένων τους, έχει πάψει να μας...

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς, 11:00, Προπύλαια. “8 ώρες δουλειά. 8 ώρες ξεκούραση. 8 ώρες για ό,τι θέλουμε.” Αυτό ήταν το σύνθημα που ενέπνευσε την απεργιακή...

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη Παράξενη πρωτομαγιά Μ’ αγκάθια πλέκουν σήμερα στεφάνια (Νίκος Γκάτσος) Is everybody in? Is everybody in? Is everybody in? The ceremony is about to begin. (James Douglas Morrison) Την άνοιξη γιορτάζει η Φύση, η...

Σημειώματα από τη Γάζα #1

Σημειώματα από τη Γάζα #1 Ένας σύντροφος στη Γάζα (Ziad Medoukh) στέλνει περιστασιακά σημειώματα που εξηγούν λίγο την κατάσταση στη Γάζα σε καιρό πολέμου και εμείς, μεταφράζοντας τα μηνύματά του, θέλουμε να δώσουμε μια αληθινή εικόνα της φρίκης στην Παλαιστίνη. Τα...

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης Την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 στις 18:30 συναντιόμαστε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΕΔΟΘ (Προξένου Κορομηλά 51, 4ος όροφος) για να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας, στο δρόμο για τη δημιουργία μιας...

[Βίντεο] Αντιφασιστική παρέμβαση στη Θεσσαλονίκη μετά τις πρόσφατες επιθέσεις

[Βίντεο] Αντιφασιστική παρέμβαση στη Θεσσαλονίκη μετά τις πρόσφατες επιθέσεις  "Το απόγευμα της Κυριακής 14/4 πραγματοποιήσαμε μηχανοκίνητη παρέμβαση στις γειτονιές της Νεάπολης των Συκεών και της άνω πόλης. Πορευτήκαμε για παραπάνω από μισή ώρα στους δρόμους...