Ισημερινός: Η ανάκληση της εξέγερσης, ο μυθικός Οκτώβριος

από | 18 Οκτ, 2020

της Esteban Daza απο το https://rebelion.org/reencantamiento-de-la-rebelion-octubre-mitico/

Σε καιρούς που το κεφάλαιο μας καταδιώκει μέσω της νεοφιλελεύθερης βίας του, χιλιάδες γυναίκες και άνδρες με μαυριτανά και πήλινα ενδύματα ξεσπούσαν σε αυτή τη λαϊκή οργή καταδικασμένη να σιωπήσει, την ελευθέρωσαν.

Είναι τα παιδιά της αυτοχθούς εξέγερσης και της αντίστασης στην FTAA στα τέλη του 20ού αιώνα, είναι φτιαγμένα από νερό και σπόρους, αλλά και από άσφαλτο και κοινωνικά δίκτυα.

Δεν ήρθαν για τοπικές απαιτήσεις, συγκινήθηκαν από την αποκαλυπτική σημασία του τέλους του χρόνου που προκαλείται από τη συσσώρευση και τον ατομικισμό. Δεν ήρθαν για να συλλέξουν στιγμιαία οφέλη, αλλά για να αγωνιστούν για ένα διαφορετικό κόσμο. Η πολιορκία της δικτατορίας του κεφαλαίου όχι μόνο κατάφερε να καταργήσει τα αντι-λαϊκά οικονομικά μέτρα, αλλά μας έδωσε πίσω την πίστη, τη θέληση και το πάθος μας. Μας δίδαξαν ότι υπάρχει μυστήριο που υποστηρίζει την εξέγερση.

Ξανα ένιωσαν την εξέγερση. Το Πάρκο Arbolito – στο κέντρο του Κίτο – ανακηρύχθηκε έδαφος των λαών και των εθνικοτήτων, ενώ οι τόνοι των δακρυγόνων αερίων εμπόδισε την αναπνοή και την όραση, το περιβάλλον του Σπιτιού του Πολιτισμού του Εκουαδόρ , δεν σήμαινε μόνο το πεδίο της μάχης, ήταν η κοιλάδα που επανανοηματοδότησε την αλληλεγγύη, και εκεί το λαϊκό στρατόπεδο βρέθηκε και πάλι.

Παρά το γεγονός ότι το σήμα του κινητού τηλεφώνου ήταν “παράξενα” μπλοκαρισμένο, εμποδίζοντας την κυκλοφορία της επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο, η ενσυναίσθηση και η βούληση των φοιτητών και των εκπαιδευτικών, των εργαζομένων, των φεμινιστικών ομάδων, LGTBI, καλλιτέχνες και μουσικοί, γιατροί και φοιτητές ιατρικής και οι διασώστες , οι μητέρες των οικογενειών, οι άνεργοι και μετανάστες, βρήκαν τα κανάλια για να διαδώσουν την κινητοποίηση.

Ο μυθικός Οκτώβριος ανασυγκρότησε την επαναστατική δέσμευση, είναι δυνατόν -και πάλι- να πούμε ότι είμαστε αριστεροί, μιας αριστεράς που ξαναφτιάχνεται από τα περιθώρια, τρέφεται από τη σοφία των ιστορικών αγώνων και κινείται από την αλληλεγγύη και την ενέργεια των νέων γενεών.

Αυτή η αριστερά που αποκαθιστά τη μαγεία της στη λαϊκή και ιθαγενική αντίσταση, στην αντιπατριαρχική και φεμινιστική αντίσταση των εργατών, η οποία αναγνωρίζει τα δικαιώματα της φύσης και της επισιτιστικής κυριαρχίας μεταξύ των αγροτών. Μια αριστερά που απορρίπτει την πολιτική ως απλή διοικητική πράξη και την ανακτά ως σκευωρία ιστορίας.

“Σε περιόδους κρίσης, η πολιτική καταλαμβάνει το προσκήνιο της ζωής” [1] , είναι η άσκηση του “επικίνδυνου αγώνα για ανώτατες αξίες”. Αυτό ήταν το καθήκον της ιθαγενικής και λαϊκής εξέγερσης του Οκτωβρίου εναντίον μιας κυβέρνησης που, καταπιεσμένη από αυτή την αίσθηση της πολιτικής, αυτοανακηρύχθηκε ως ρατσιστική και αντιδραστική.

Το κράτος της πρωτεύουσας ενήργησε με την πιο αμείλικτη βία, οι υπουργοί της επιβολής κινητοποίησαν τη στρατηγική τους για τη διαρθρωτική καταστολή, τραυματίες άνδρες και γυναίκες, κρατούνται και διώκονται…, θάνατοι· Εγκατέστησαν το λόγο του πολέμου και της ασφάλειας, τα συνδικάτα διαδήλωσαν υπέρ της επιθετικότητας της δημόσιας δύναμης, ενώ τα μέσα ενημέρωσης ανακατασκεύασαν το φανταστικό των άγριων και χειραγωγημένων Ιθαγενών.

Οι δεξιοί έδειξαν την πιο αλαζονική, ξενοφοβική και ρατσιστική πλευρά τους, κλείστηκαν, φαινόταν ότι ζούσαμε αυτό που ο José María Arguedas διηγήθηκε στον Hugo Blanco σχετικά με τα γεγονότα της κατάληψης του Cusco:

Δεν πήρατε το cusco όπως μου είπατε στο γράμμα σας, και από την ίδια την πόρτα του καθεδρικού ναού, φωνάζοντας σε Quechua, δεν τρομάξατε το gamonales, δεν τους κάνατε να κρυφτούν στις τρύπες τους σαν να ήταν ένα άγριο ζώο πολύ άρρωστο στα σπλάχνα; [3]

Οι πολίτες του Κίτο και ο δήμαρχος της πόλης, από την ατροφική οπτική της κληρονομιάς, θρηνούσαν για τις ανεπανόρθωτες απώλειες του ιστορικού κέντρου. Αλλά δεν ήταν η δημόσια δύναμη που περικύκλωσε τα μνημεία κληρονομιάς με τα αγκαθωτά καλώδια και τα άρματα μάχης και τα οχήματα μάχης που κυκλοφορούσαν στα αποικιακά πεζοδρόμια;

Οι ημέρες προχώρησαν, η εξέγερση έγινε αισθητή και κατάκτησε διάφορους τομείς και εδάφη της χώρας. Η κυβέρνηση πανικοβλήθηκε, η στάση της ως γαιοκτήμονας την οδήγησε να προσφέρει “σύγχρονη huasipungos” για τους αυτόχθονες λαούς που πολέμησαν στο Κίτο: συγχώρεση του χρέους, έργα αγροτικής ανάπτυξης, σπόρους και φυτοφάρμακα. Ο Πρόεδρος ισχυρίστηκε ότι είναι φίλος μαζί τους και ότι σε μια μέρα έμαθε να τους αγαπά, ότι αναγνώρισε ότι δεν ήταν αυτοί που επιτέθηκαν, και ότι η βία διείσδυσε ανάμεσά τους.

Η εξέγερση διατηρήθηκε και ανέπτυξε τις δικές της στρατηγικές εν μέσω καταστολής, κοινωνικά δίκτυα και κοινοτικά και εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τα γεγονότα, μεγάλες ποσότητες τροφίμων και κουβερτών έφτασαν σε κέντρα συλλογής, κοινοτικές κουζίνες που ταΐζουν χιλιάδες ανθρώπους, και την ίδια στιγμή, η διεθνής κοινότητα προειδοποίησε για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κινητοποιήσεις έλαβαν χώρα στην Ευρώπη και την Αμερική, και εκατοντάδες δηλώσεις υποστήριξαν την εξέγερση.

Στο τραπέζι του διαλόγου παρουσιάστηκαν και πάλι σκηνές βίας κατά του λαϊκού και αυτόχθονου κινήματος, αλλά η εξαπάτηση και η χειραγώγηση δεν κάμψαν το σύνθημα των λαϊκών τομέων, που κατήγγειλαν την παρέμβαση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και τερμάτισαν με την καπιταλιστική βία, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι τα αντιλαϊκά μέτρα επέτρεψαν την επιστροφή και την αναδιάρθρωση των αριστερών δυνάμεων. , ότι το σχέδιο του νεωτερισμού είναι ακόμα σε αμφισβήτηση, ότι είναι ανοικτό, ότι υπάρχουν προτάσεις, το πολυεθνικό κράτος και μια διαφορετική οικονομική πολιτική.

Η εξέγερση έληξε, το διάταγμα #883 έπεσε, αλλά το κράτος συνέχισε να καταστέλλει με την ίδια βία, να ποινικοποιεί τη διαμαρτυρία και την εναλλακτική επικοινωνία. Διαμαρτύρεται για τον προκάτοχό του, αλλά κυβερνά με τις ίδιες μεθόδους, κατηγορεί την προηγούμενη κυβέρνηση για την κρίση, αλλά κατευθύνει την οικονομική πολιτική με τις ελίτ που έχουν ενισχυθεί την τελευταία δεκαετία.

Μας λένε για την ειρήνη να θάψουμε το μύθο, καταδιώκουν την κοινωνική κινητοποίηση για να καταστρέψουν το σύμβολο, επικαλούνται τη δημοκρατία για να αποτεφρώσουν τα στοιχεία, αλλά τα γεγονότα του Οκτωβρίου, η ιστορική εμπειρία που αναδύεται με άλματα και όρια, ανακατασκεύασαν τον μύθο της απελευθέρωσης των λαών. Η μαγεία της εξέγερσης, η επιστροφή στη δέσμευση και η θέληση να μεταμορφώσουμε τον κόσμο εφευρέθηκαν εκ νέου.

σημειώσεις

[1] Mariátegui, José Carlos; Arte, Revolução e Decadência ; Lima, Amauta 1959. 

[2] Lowy, Michael; Comunismo e religião: o misticismo revolucionário de José Carlos Mariátegui ; Barcelona, ​​Yulca. 2015

[3] Arguedas, José María; Cartas de Hugo Blanco a José María Arguedas ; Lima, Ministério da Cultura, 2013. 

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Θεσσαλονίκη | Αντιφασιστική συγκέντρωση ενάντια σε δήθεν “σωματείο”

Θεσσαλονίκη | Αντιφασιστική συγκέντρωση ενάντια σε δήθεν "εργατικό σωματείο" Αντιφασιστική συγκέντρωση καλείται στην Θεσσαλονίκη αύριο, Τρίτη 7/5, στις 11:00 στην συμβολή των οδών Τσιμισκή με Γούναρη (Ναυαρίνου). Η συγκέντρωση καλείται επ' αφορμής της ίδρυσης...

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών Τα ξημερώματα της Πέμπτης 2/5/24 η αστυνομία διέλυσε την κατάληψη των φοιτητών υπέρ της Παλαιστίνης στο Πανεπιστήμιο UCLA της Καλιφόρνιας την ίδια ώρα που η κυβέρνηση υπογράμμιζε την ανάγκη επικράτηση της τάξης. Πώς φτάσαμε σε αυτό...

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους;

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους; - “Μπορείτε να νικήσετε μόνοι σας;”, έκανα την κρίσιμη ερώτηση χωρίς περιστροφές. Ο Ντουρούτι δεν απάντησε. Χάιδεψε το πηγούνι του. Τα μάτια του γυάλιζαν. - “Ακόμα κι αν νικήσετε το μόνο που θα έχει μείνει στο τέλος θα είναι ένας...

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά Η ημέρα της Πρωτομαγιάς είναι απεργία και όχι αργία! Όσο κι αν θέλει το Κράτος να την καταστήσει ακίνδυνη μεταφερόμενη εορτή, η συγκεκριμένη ημέρα θα τιμά πάντα τους ταξικούς αγώνες και των...

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία σε ένδειξη αλληλεγγύης στον λαό της Παλαιστίνης και τις φοιτητικές κινητοποιήσεις/καταλήψεις στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. (Έχουν...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Η ασυδοσία των αφεντικών και η εκμετάλλευση των εργαζομένων τους, έχει πάψει να μας...

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς, 11:00, Προπύλαια. “8 ώρες δουλειά. 8 ώρες ξεκούραση. 8 ώρες για ό,τι θέλουμε.” Αυτό ήταν το σύνθημα που ενέπνευσε την απεργιακή...

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη Παράξενη πρωτομαγιά Μ’ αγκάθια πλέκουν σήμερα στεφάνια (Νίκος Γκάτσος) Is everybody in? Is everybody in? Is everybody in? The ceremony is about to begin. (James Douglas Morrison) Την άνοιξη γιορτάζει η Φύση, η...

Σημειώματα από τη Γάζα #1

Σημειώματα από τη Γάζα #1 Ένας σύντροφος στη Γάζα (Ziad Medoukh) στέλνει περιστασιακά σημειώματα που εξηγούν λίγο την κατάσταση στη Γάζα σε καιρό πολέμου και εμείς, μεταφράζοντας τα μηνύματά του, θέλουμε να δώσουμε μια αληθινή εικόνα της φρίκης στην Παλαιστίνη. Τα...

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης Την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 στις 18:30 συναντιόμαστε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΕΔΟΘ (Προξένου Κορομηλά 51, 4ος όροφος) για να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας, στο δρόμο για τη δημιουργία μιας...