Για την Πανούκλα του Αλμπέρ Καμύ, του Γ. Σταανου

Για την Πανούκλα του Αλμπέρ Καμύ, του Γ. Σταανου

από | 5 Απρ, 2021

Για την Πανούκλα του Αλμπέρ Καμύ, του Γ. Σταανου

Η Πανούκλα (κυκλοφόρησε το 1947), ένα έργο του Αλμπέρ Καμύ με διαχρονική αξία που σταδιακά μας το επιβεβαιώνουν οι κοινωνικές συνθήκες που ζούμε με τον κορονοϊό. Μια συμβίωση με στερήσεις και περιορισμούς, ζώντας μια άλλη όψη της πραγματικότητας, που το άγγιγμα της ανθρώπινης σκέψης άλλοτε φτάνει μόνο σε γενικεύσεις για την κατάσταση ή συνωμοσιολογίες και άλλοτε αποξένωση ή αγανάκτηση. Ένα παγκόσμιο πλήγμα όμως που και η μετριοπάθεια των ανέμελων ανθρώπων βρίσκει τα όρια της: κλείσιμο μικροεπιχειρήσεων-ανεργία, ένα κλίμα ενός “Κράτους Έκτακτης Ανάγκης”, πλήρης αποξένωση, μονοτονία, ενώ παράλληλα υπάρχουν και στη πρώτη γραμμή της πανδημίας γιατροί και νοσοκομειακό προσωπικό που παλεύουν σε μια άνιση μάχη καθημερινώς χωρίς την απαραίτητη στήριξη του Κράτους. Ένας όρκος ζωής που τους σπρώχνει στον θάνατο με κίνητρο την σωτηρία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η Πανούκλα που αναφέρεται, παραπέμπει στον μαύρο θάνατο, όπως ονομάστηκε τότε που εξαπλώθηκε σε όλη τη μεσαιωνική Ευρώπη έχοντας αφήσει άπειρους νεκρούς στο διάβα του. Παράλληλα το έργο αυτό έχει μεγάλη λογοτεχνική αξία αλλά και μια δόση αλληγορίας. Η πανούκλα που κυριαρχεί στη πόλη, δεν είναι απλά η κυριολεκτική έννοια της λέξης. Υπάρχουν ορισμένοι που υποστηρίζουν από την αλληγορική ματιά ότι ο Καμύ μπορεί να αναφέρεται στη  Ναζιστική κατοχή που πέρασε ο ίδιος στη Γαλλία. Αυτή η άποψη δεν είναι τελείως αόριστη αφού κρατούσε σημειώσεις παρατηρώντας όλο το κλίμα που επικρατούσε τότε ενώ συγχρόνως άρχιζε να γράφει και την “Πανούκλα”.

Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται στο Οράν, στην Αλγερία (γαλλική επαρχία) από το 1940 και μετά,όπου έχει ξεσπάσει μια επιδημία πανούκλας. Ο πρωταγωνιστής είναι ο γιατρός Μπέρναρ Ριέ και η ιστορία ξεκινάει με τον ίδιο να εντοπίζει ένα νεκρό αρουραίο στο διάδρομο του κτιρίου όπου κατοικεί. Ενημερώνει τον θυρωρό του οποίου η πρώτη σκέψη ήταν ”πώς πρόκειται  για κάποιο είδους φάρσας”. Παρόλα αυτά ο γιατρός θα δει ύστερα σε σκουπιδοτενεκέδες φτωχών γειτονιών νεκρούς αρουραίους που με τον καιρό θα εμφανιστούν σ’ όλη την πόλη μαζί και οι πρώτες ανθρώπινες απώλειες. Η αλματώδης αύξηση των ανθρώπινων απωλειών θα γίνει το επίκεντρο συζήτησης στη πόλη και θα αναφερθεί επίσημα ότι πρόκειται για την ύπαρξη επιδημίας βουβωνικής πανώλης. Με τα νέα μέτρα που θα παρθούν η έξοδος από τη πόλη θα απαγορευθεί και όσοι ερχόντουσαν σε επαφή με τα θύματα θα μπουν σε καραντίνα.

Ο Καμύ με αναλυτική περιγραφή, καταγράφει τη ψυχοσύνθεση των ανθρώπων που βιώνουν το συναισθηματικό βάρος της απόστασης από τα αγαπημένα τους πρόσωπα, τη μοναξιά, τον εγκλωβισμό, τη μονοτονία και μέσα σ’ όλα αυτά και τη νοσταλγία για μια ελεύθερη ζωή. Τα σύνορα στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου τον αφήνουν ανάνθιστο χωρίς σκοπό και μέλλον σε μια πνιγηρή επανάληψη, όπου και η ανάγκη του ανθρώπου για εκλογίκευση της κατάστασης είναι αδύνατη εξαιτίας του παράλογου χαρακτήρα του σύμπαντος που παραμένει σιωπηλό στη ανθρώπινη υπαρξιακή οδύνη. Ο Ριέ και η εθελοντική του ομάδα αντιλαμβανόμενοι το ηθικό καθήκον τους, θα προετοιμαστούν για έναν ανυποχώρητο αγώνα μέσα στο παραλογισμό της ανθρώπινης τραγικότητας κοιτώντας τον θάνατο κατάματα με ένα αλτρουισμό που τους παρακινεί και που ασυνείδητα για τους χαρακτήρες θα αποτελέσει το νόημα για τη ζωή τους και ας υπάρχει ο κίνδυνος να πεθάνουν για αυτό.

Μέσα στο έργο γράφει ο συγγραφέας: ”Οι δυστυχίες, στην πραγματικότητα, είναι μια κοινή υπόθεση, αλλά δύσκολα τις πιστεύει κανείς όταν του πέσουν στο κεφάλι. Υπήρξαν στον κόσμο τόσες πανούκλες όσοι και οι πόλεμοι. Και παρόλα αυτά οι πανούκλες και οι πόλεμοι πάντα βρίσκουν τους ανθρώπους το ίδιο απροετοίμαστους. Ο γιατρός Ριέ ήταν απροετοίμαστος, όπως και οι συμπολίτες μας και έτσι πρέπει να καταλάβουμε τους δισταγμούς τους. Και μ’ αυτόν τον τρόπο επίσης πρέπει να καταλάβουμε ότι μοιράστηκε ανάμεσα στην ανησυχία και την εμπιστοσύνη. Όταν ξεσπάει ένας πόλεμος, οι άνθρωποι λένε: “Δεν θα διαρκέσει πολύ, είναι πολύ ανόητο”. Κι αναμφίβολα ένας πόλεμος είναι σίγουρα πολύ ανόητος, αλλά αυτό δεν τον εμποδίζει να διαρκέσει. Η ανοησία επιμένει πάντα και θα μπορούσε κανείς να το διακρίνει αν δεν σκέφτονταν μόνο τον εαυτό του. Απ’ αυτή την άποψη οι συμπολίτες μας ήταν σαν όλο τον κόσμο, σκέφτονταν τους εαυτούς τους και για να το πούμε κι αλλιώς ήταν ανθρωπιστές: δεν πίστευαν στις δυστυχίες. Η δυστυχία δεν είναι στα μέτρα του ανθρώπου,επομένως λέμε ότι η δυστυχία δεν είναι πραγματική, είναι ένα κακό όνειρο που θα περάσει. Αλλά δεν περνάει πάντα και από κακό όνειρο σε κακό όνειρο, είναι οι άνθρωποι που περνάνε και πρώτα πρώτα οι ανθρωπιστές, γιατί δεν πήραν τις προφυλάξεις του. Οι συμπολίτες μας δεν ήταν πιο ένοχοι από άλλους, ξεχνούσαν να είναι μετριόφρονες, αυτό είναι όλο και σκέφτονταν ότι όλα είναι ακόμη δυνατά για αυτούς· πράγμα που σήμαινε ότι οι δυστυχίες είναι αδύναμες. Συνέχιζαν να κάνουν επιχειρήσεις, να ετοιμάζουν ταξίδια και να έχουν γνώμες. Πως θα μπορούσαν να σκεφτούν τη πανούκλα, που καταργεί το μέλλον, τις μετακινήσεις, τις συζητήσεις; Θεωρούσαν τους εαυτούς τους ελεύθερους και κανένας δεν θα είναι ποτέ ελεύθερος, όσο υπάρχουν δυστυχίες».

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών

Το ξέσπασμα των Αμερικάνων φοιτητών Τα ξημερώματα της Πέμπτης 2/5/24 η αστυνομία διέλυσε την κατάληψη των φοιτητών υπέρ της Παλαιστίνης στο Πανεπιστήμιο UCLA της Καλιφόρνιας την ίδια ώρα που η κυβέρνηση υπογράμμιζε την ανάγκη επικράτηση της τάξης. Πώς φτάσαμε σε αυτό...

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους;

Υπάρχει ελπίδα για τους Παλαιστίνιους; - “Μπορείτε να νικήσετε μόνοι σας;”, έκανα την κρίσιμη ερώτηση χωρίς περιστροφές. Ο Ντουρούτι δεν απάντησε. Χάιδεψε το πηγούνι του. Τα μάτια του γυάλιζαν. - “Ακόμα κι αν νικήσετε το μόνο που θα έχει μείνει στο τέλος θα είναι ένας...

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά

Θεσσαλονίκη | Καλέσματα σωματείων & ταξικών σχημάτων για την Πρωτομαγιά Η ημέρα της Πρωτομαγιάς είναι απεργία και όχι αργία! Όσο κι αν θέλει το Κράτος να την καταστήσει ακίνδυνη μεταφερόμενη εορτή, η συγκεκριμένη ημέρα θα τιμά πάντα τους ταξικούς αγώνες και των...

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία

Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία Φοιτητική Ομάδα Ρουβίκωνα: Παρέμβαση έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία σε ένδειξη αλληλεγγύης στον λαό της Παλαιστίνης και τις φοιτητικές κινητοποιήσεις/καταλήψεις στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. (Έχουν...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο κατάστημα αθλητικών ειδών SPORTMANIA για εργοδοτική εκμετάλλευση. Η ασυδοσία των αφεντικών και η εκμετάλλευση των εργαζομένων τους, έχει πάψει να μας...

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην απεργιακή συγκέντρωση-πορεία της Πρωτομαγιάς, 11:00, Προπύλαια. “8 ώρες δουλειά. 8 ώρες ξεκούραση. 8 ώρες για ό,τι θέλουμε.” Αυτό ήταν το σύνθημα που ενέπνευσε την απεργιακή...

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη

Πρωτομαγιά | Η εργατική τάξη γιορτάζει μαζί με την άνοιξη Παράξενη πρωτομαγιά Μ’ αγκάθια πλέκουν σήμερα στεφάνια (Νίκος Γκάτσος) Is everybody in? Is everybody in? Is everybody in? The ceremony is about to begin. (James Douglas Morrison) Την άνοιξη γιορτάζει η Φύση, η...

Σημειώματα από τη Γάζα #1

Σημειώματα από τη Γάζα #1 Ένας σύντροφος στη Γάζα (Ziad Medoukh) στέλνει περιστασιακά σημειώματα που εξηγούν λίγο την κατάσταση στη Γάζα σε καιρό πολέμου και εμείς, μεταφράζοντας τα μηνύματά του, θέλουμε να δώσουμε μια αληθινή εικόνα της φρίκης στην Παλαιστίνη. Τα...

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης

Τρίτη ανοιχτή συνάντηση της Ένωσης Ενοικιαστ(ρι)ών Θεσσαλονίκης Την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 στις 18:30 συναντιόμαστε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΕΔΟΘ (Προξένου Κορομηλά 51, 4ος όροφος) για να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας, στο δρόμο για τη δημιουργία μιας...

[Βίντεο] Αντιφασιστική παρέμβαση στη Θεσσαλονίκη μετά τις πρόσφατες επιθέσεις

[Βίντεο] Αντιφασιστική παρέμβαση στη Θεσσαλονίκη μετά τις πρόσφατες επιθέσεις  "Το απόγευμα της Κυριακής 14/4 πραγματοποιήσαμε μηχανοκίνητη παρέμβαση στις γειτονιές της Νεάπολης των Συκεών και της άνω πόλης. Πορευτήκαμε για παραπάνω από μισή ώρα στους δρόμους...