Το Spotify ως «χρηματοδότης» εταιρειών για την ενίσχυση της πολεμικής βιομηχανίας
Στο Twitter και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει στηθεί μια καμπάνια εναντίον της ψηφιακής πλατφόρμας για μουσική, γνωστή και ως «Spotify». Καλλιτέχνες, μουσικοί παραγωγοί και ακτιβιστές από όλο τον κόσμο, μέσα από κείμενα, δημοσιεύσεις, βιντεάκια και με το χάσταγκ #BoycottSpotify, καλούν τους χρήστες σε μαζικό µποϊκοτάρισμα της συγκεκριμένης πλατφόρμας και σε διαγραφή των προσωπικών τους λογαριασμών. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την επιλογή του Daniel Ek, προέδρου και διευθύνων σύμβουλου της εταιρείας Spotify, να χρηματοδοτήσει την εταιρεία Helsing, μέσω της επενδυτικής του εταιρείας Prima Materia, με το ποσό της τάξεως των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο μεγαλοεπιχειρηματίας Daniel Ek, ανακοίνωσε στις 9 Νοεμβρίου στο μεγάλο του κοινό, την απόφαση του να χρηματοδοτήσει τον βρετανο-γερμανικό καπιταλιστικό κολοσσό Helsing. Η εν λόγω εταιρεία, έχοντας για έδρα τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και σύντομα το Παρίσι είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη λογισμικών Τεχνητής Νοημοσύνης, άμεσα αξιοποιήσιμων από τον στρατό και την πολεμική βιομηχανία. Σύμφωνα με δημοσιεύματα τα συστήματα αυτά, για αρχή θα πωληθούν στους στρατούς της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Γερμανίας, ενώ μέρος της συμφωνίας είναι και η ένταξη του Daniel Ek στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας Helsing.
Συγκεκριμένα, η εν λόγω εταιρεία αναπτύσσει ένα λογισμικό που είναι υπεύθυνο για τη συλλογή δεδομένων από κάμερες υπερύθρων, βίντεο, σόναρ και ραδιοσυχνότητες που καταγράφονται από αισθητήρες σε στρατιωτικά οχήματα. Ζητούμενο της εταιρείας μέσω αυτού του λογισμικού είναι το να μπορεί να επεξεργάζεται τα δεδομένα που συλλέγει, σε πραγματικό χρόνο, έτσι ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή εικόνα για το πεδίο λειτουργίας και εν συνεχεία να λαμβάνει σε σύντομο χρονικό διάστημα, σημαντικές αποφάσεις . Στην στρατιωτική εκδοχή κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μεταφραστεί και ως καλύτερη δυνατή εποπτεία των κινήσεων του στρατιωτικού αντιπάλου στο πεδίο της μάχης.
Η εταιρεία Helsing έχοντας ειδικευτεί στην ανάπτυξη συστημάτων για την ασφάλεια και την στρατιωτική άμυνα, δείχνει χωρίς προσχήματα τις προθέσεις της για την ενίσχυση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών αλλά και για τον κρατικό έλεγχο και την επιτήρηση των εκμεταλλευόμενων κοινωνικών στρωμάτων. Πρόκειται για άλλο ένα παράδειγμα που αποτυπώνει γλαφυρά την αγαστή σύμπλευση της επιστημονικής έρευνας με την πολεμική βιομηχανία και τον στρατό, μέσα στο πλαίσιο του κεφαλαιοκρατικού συστήματος παραγωγής. Για επιτεύγματα και τεχνολογίες που αναπτύσσονται και λειτουργούν στην υπηρεσία των ιμπεριαλιστικών πολέμων και για την λεηλασία της καπιταλιστικής περιφέρειας.
Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του Maurizio Monti, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων πως αυτά τα συστήματα θα μπορούν να επεξεργάζονται ένα δισεκατομμύριο φορές πιο γρήγορα τα δεδομένα που συγκεντρώνουν, με σκοπό να κατευθύνουν τανκς, drones και δορυφόρους στα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων, μέσα σε δευτερόλεπτα αντί για εβδομάδες.
Θύελλα αντιδράσεων είχε προκληθεί και στο πρόσφατο παρελθόν απέναντι στην ανάπτυξη ερευνητικών προγραμμάτων για τον στρατό και την πολεμική βιομηχανία. Το 2018 υπάλληλοι της Google, είχαν αντιταχθεί στη συμμετοχή της εταιρείας σε ένα πρότζεκτ του Πενταγώνου, που βασιζόταν στην ανάπτυξη συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης για την βελτιστοποίηση των στρατιωτικών επιθέσεων μέσω drone.
Οι καλλιτέχνες πέρα απ’ το ότι πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης από την πλατφόρμα του Spotify, καθότι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των κερδών από τα δημοσιευμένα τραγούδια τους τα καρπώνεται η ίδια η πλατφόρμα, καταλήγουν χωρίς τη συναίνεση τους να «τροφοδοτούν» εταιρείες τεχνολογικών συστημάτων, που είναι υπεύθυνες για την εξοπλισμό των στρατών και την ενίσχυση της πολεμικής βιομηχανίας. Η τέχνη και το τραγούδι από μέσο αφύπνισης και όπλο στα χέρια των καταπιεσμένων, καταλήγει πολλές φορές μέσω αυτών των εταιρικών κολοσσών, να χρησιμοποιείται για τους χειρότερους σκοπούς των κυρίαρχων τάξεων. Η καμπάνια μαζικού μποïκοτάζ του Spotify, σημαίνει σε ένα μικρό βαθμό και μποïκοτάζ στα οπλικά συστήματα, τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, τον κρατικό έλεγχο και την σύγχρονη θανατοπολιτική των κρατών.