Η κυβέρνηση διαλύει το ΚΕΘΕΑ. Ανακοινώσεις από τον Σύλλογο Εργαζομένων ΚΕΘΕΑ.

Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων στο ΚΕΘΕΑ αποφάσισε τα εξής, ως απάντηση στο προσχέδιο νόμου που κατέθεσε για διαβούλευση η Ομάδα Εργασίας του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ για τον Οργανισμό ΚΕΘΕΑ.

Με μεγάλη έκπληξη διαβάσαμε το προσχέδιο που μας αποστείλατε για το χαρακτήρα και τον τρόπο λειτουργίας του ΚΕΘΕΑ. Κατόπιν της διαβούλευσης στη Γενική Συνέλευση των Συλλόγου Εργαζομένων στο ΚΕΘΕΑ, έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής:

Το παρόν προσχέδιο:

Έχει συνταχθεί από μία επιτροπή η οποία φαίνεται ότι δεν καταλαβαίνει ή αγνοεί συνειδητά το χαρακτήρα του οργανισμού και του θεραπευτικού του μοντέλου και της 38χρονης λειτουργίας του.
Υπερβαίνει κατά πολύ την αρμοδιότητα της επιτροπής η οποία, σύμφωνα με την ΠΝΠ, θα έφερνε πρόταση για κανονισμό λειτουργίας και όχι ένα συνολικό σχέδιο αλλαγής του χαρακτήρα του.
Έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Υγείας, κατά την έγκριση της ΠΝΠ από τη βουλή, για αναβάθμιση και όχι υποβάθμιση του ΚΕΘΕΑ, για σεβασμό στην θεραπευτική του πρόταση, για σεβασμό στα μέλη και τους εργαζόμενους, για άμισθο Διοικητικό Συμβούλιο.

Έρχεται μετά από ενάμιση χρόνο «διεργασίας» της επιτροπής – η οποία επέλεξε να το επικοινωνήσει με τη μορφή ανακοίνωσης – με 7 μόνο εργαζόμενους, χωρίς καμία περαιτέρω διαβούλευση και να το θέτει αυτή τη στιγμή σε μία προσχηματική διαβούλευση 10 ημερών, επί της συγκεκριμένης «κατασκευής» πριν πάρει το δρόμο του για επικυρωτικές αποφάσεις.

Έρχεται να εφαρμόσει ένα καθόλα αναχρονιστικό οργανωτικό σχήμα, με διαδικασίες υπερσυγκέντρωσης εξουσιών και λήψης αποφάσεων σε ένα διορισμένο από την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία Δ/Σ, χωρίς να λαμβάνει  υπόψη του ούτε πιο επίκαιρα, ευέλικτα και συμμετοχικά οργανογραμματικά σχήματα οργανισμών υγείας από τη διεθνή εμπειρία, ούτε τις σύγχρονες κατευθύνσεις της κοινωνικής ψυχικής υγείας και των εφαρμογών της.

Έρχεται να αλλάξει εκ βάθρων τις διαδικασίες παρέμβασης και θεραπείας του φορέα-το μοντέλο- εισάγοντας ένα ριζικά διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της θεραπείας. Οι αλλαγές των όρων κλειδιών της προσέγγισης, η απουσία της έννοιας της θεραπευτικής κοινότητας, οι αναφορές σε ξενώνες φιλοξενίας, οι αναφορές σε πολυδύναμα κέντρα συγκέντρωσης ανθρώπων ανεξάρτητα από την ηλικία, τα ατομικά χαρακτηριστικά, το είδος εξαρτητικής συμπεριφοράς, η απουσία της έννοιας της θεραπείας ως ζητούμενο αλλά της αποκατάστασης και η έμφαση στη μείωση βλάβης, η απουσία συμμετοχικών διαδικασιών των μελών και του προσωπικού είναι μερικά από τα νέα χαρακτηριστικά της προσέγγισης. Η «νέα» προσέγγιση, σημειωτέον, δε βασίζεται πλέον στην εμπειρία του ΚΕΘΕΑ από την πολύχρονη λειτουργία του, δε βασίζεται στον εμπλουτισμό της πρότασης με νέα εργαλεία από τη διεθνή βιβλιογραφία και τις καλές πρακτικές, δεν παραπέμπει με ειλικρινή τρόπο σε άλλα ελληνικά και διεθνή μοντέλα προσέγγισης της εξάρτησης, αλλά «προτείνει» ένα τρόπο διοίκησης των εργαζομένων και οργάνωσης των παρεμβάσεων με στόχο τον περιορισμό της ευθύνης των συμμετεχόντων, τον ετεροκαθορισμό της μεθοδολογίας και την αναγωγή σε κέντρα εγγραφής μελών με στόχο τη δια βίου αύξηση των αριθμών χωρίς έμφαση στο βάθος της παρέμβασης.

Έρχεται να εγκαθιδρύσει ένα πλαίσιο δικαιοδοσίας και ελέγχου, έναν κανονισμό εργασίας με πρωτοφανή έμφαση σε ελεγκτικές/«ποινικές» διαδικασίες και όχι συνεργατικές/διοικητικές. Η Επιτροπή Δεοντολογίας, η οποία αποτελούσε μοναδικό θεσμό σε επίπεδο αντίστοιχων οργανισμών και εγγυόταν τον έλεγχο δεοντολογικών συμπεριφορών και αποφάσεων, μετατρέπεται σε όργανο επιβολής κυρώσεων, από μία διορισμένη επί της ουσίας επιτροπή. Οι εργασιακές σχέσεις παύουν να ορίζονται από ελεύθερες διαπραγματεύσεις και Συλλογικές Συμβάσεις αλλά από νόμους που εισηγείται αποκλειστικά το ετεροκαθοριζόμενο ΔΣ. Η Γενική συνέλευση από όργανο συμμετοχής και αποφάσεων, έστω και αποκλειστικά για το θεραπευτικό μοντέλο σύμφωνα με την ΠΝΠ, μετατρέπεται σε όργανο που αποφαίνεται, επικυρώνει το στρατηγικό σχεδιασμό της διοίκησης και διατυπώνει γνώμη για τα θέματα που της τίθενται υπόψη από το ΔΣ.

Συντάχθηκε αγνοώντας καθ’ ολοκληρία τις ανάγκες και εμπειρίες των ανθρώπων που αποτελούν όλα αυτά τα χρόνια τον πυρήνα του ΚΕΘΕΑ: του προσωπικού, των μελών, των γονέων, των Συλλόγων Οικογένειας και εθελοντών, αλλά και των φίλων και των διεθνών επιστημονικών επιτροπών και επαγγελματιών στο χώρο. Δεν αναγνωρίζει ανθρώπους που ζητούν απεξάρτηση αλλά πελάτες, δε βλέπει επαγγελματίες που προσάρμοσαν ολόκληρη τη ζωή τους στο έργο τους αλλά κλασικούς δημοσίους υπαλλήλους που δεν πρέπει να έχουν λόγο για το αντικείμενο εργασίας τους, δεν αναγνωρίζει επιστήμονες αλλά διοικητικούς υπαλλήλους, δεν αναγνωρίζει απόφοιτους αλλά ανειδίκευτους.

Ποτέ οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ δεν ισχυρίστηκαν ότι ο οργανισμός είναι τέλειος ή δε χρειάζεται αλλαγές. Πάντα στις συμμετοχικές διαδικασίες εκφράζονταν οι αγωνίες για τον τρόπο οργάνωσης, τις διαδικασίες διοίκησης, τη βελτίωση της θεραπευτικής πρότασης. Σημείο αναφοράς θα λέγαμε ότι ήταν οι διήμερες διαδικασίες του 2005, που όλοι μαζί προτείναμε ένα διαφορετικό οργανόγραμμα του φορέα αλλά και οι ολοκληρωμένες προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του ΚΕΘΕΑ στα πλαίσια του διαλόγου για την ΣΣΕ, ο βελτιωμένος κανονισμός εργασίας, κοκ.

Το γεγονός ότι πολλές αλλαγές δεν προχώρησαν με τον τρόπο και στο χρόνο που οι εργαζόμενοι πρότειναν, το γεγονός ότι χάθηκαν ευκαιρίες και πολύτιμος χρόνος, το γεγονός ότι μπήκαν ενίοτε κομματικά καπέλα, δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων στο ΚΕΘΕΑ «σφύριζε αδιάφορα» για την πορεία του οργανισμού ή ζητούσε άλλο μοντέλο διοίκησης. Το σύστημα του ΚΕΘΕΑ, παρά την επί πολλά χρόνια ουσιαστική απουσία του κράτους, λειτούργησε (με τα όποια λάθη του) με πραγματική ευθύνη για να εμπεριέξει τις παλιές και νέες ανάγκες των μελών του, να μη τους «λείψει» τίποτα από αυτά που χρειάζονταν για να προχωρήσουν με ασφάλεια και να αναπτυχθούν προσωπικά και κοινωνικά, και με μεγάλη προσωπική δέσμευση των ανθρώπων που το συντόνιζαν και το υπηρετούσαν. Το σύστημα του ΚΕΘΕΑ δεν το έφτιαξε το κράτος αλλά αποτελείται στην πραγματικότητα από αυτούς που το χρειάζονται και από αυτούς που το πονάνε. Και οι οποίοι ήταν πάντα περήφανοι για αυτό.

Αυτό που φέρνετε προς «διαβούλευση» είναι ένα άλλο μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας, είναι μια πρόταση για τη διαχείριση και όχι για τη θεραπεία των μελών μας. Και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να μπει σε διαβούλευση από εμάς. Ωστόσο, αν τελικά το προωθήσετε για επικύρωση, κάντε μας τουλάχιστον αυτή την τελευταία χάρη, έτσι για να πείτε ότι σε κάτι έχετε τη συναίνεσή μας. Μην το ονομάσετε ΚΕΘΕΑ, δεν αξίζει στην ιστορία και το έργο του ΚΕΘΕΑ αυτό το περιεχόμενο.

Ως εκ τούτου, το Προσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί. Πραγματικός και δημοκρατικός διάλογος υπάρχει μόνο όταν εμπλέκονται ουσιαστικά σε αυτόν οι άνθρωποι που συναποτελούν τον πυρήνα του ΚΕΘΕΑ (εργαζόμενοι, Σύλλογοι Οικογένειας, μέλη Επανεντάξεων, επίτιμα μέλη ΔΣ ΚΕΘΕΑ), η ίδια η κοινωνία και όλοι οι εμπλεκόμενοι θεσμικοί φορείς της, για την επίλυση του προβλήματος που η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει, προτάσσοντας μικροπολιτική και ιδεοληψίες. Στο πλαίσιο του διαλόγου αυτού, επιβάλλεται η σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης του ΚΕΘΕΑ ως το ανώτατο αποφασιστικό όργανο σύμφωνα με το νόμο και το πάγωμα κάθε απόφασης μέχρι τη σύγκλησή της.

ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ, 5 Απριλίου 2021


Το 2019 η κυβέρνηση αντικατέστησε πραξικοπηματικά, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, το εκλεγμένο και άμισθο Διοικητικό του Συμβούλιο με ένα κομματικά διορισμένο. Ενάμιση περίπου χρόνο μετά, μια επιτροπή, ορισμένη από το νέο ΔΣ, επιχειρεί να ολοκληρώσει το πραξικόπημα, καταρτίζοντας σχέδιο νόμου που μετατρέπει το ΚΕΘΕΑ σε γραφειοκρατικό μόρφωμα, περικόπτει ανεξήγητα τη θεραπευτική και επιστημονική του εμβέλεια, υπονομεύει την αποτελεσματικότητά του και υποβαθμίζει τον ρόλο των εργαζομένων. Το μόνο που μένει είναι να αλλάξει και το όνομα:

Συρρικνώνει θεραπευτικά και επιστημονικά το ΚΕΘΕΑ, μειώνοντας κατά το ένα τρίτο τις μονάδες πρώτης γραμμής μέσω συγχωνεύσεων ενώ ενισχύει τη γραφειοκρατία και τον συγκεντρωτισμό, διογκώνοντας τις κεντρικές και διοικητικές του υπηρεσίες.

Εξαφανίζει τις Θεραπευτικές Κοινότητες, και καταργεί τις επωνυμίες των προγραμμάτων απεξάρτησης που είναι η ταυτότητα του ΚΕΘΕΑ την ώρα που ο οργανισμός προεδρεύει στην Ευρωπαϊκή και αντιπροεδρεύει στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Θεραπευτικών Κοινοτήτων.

Δεν παρέχει καμία αιτιολόγηση ή τεκμηρίωση για τη σκοπιμότητα, τα κριτήρια και τη στόχευση των αλλαγών και πώς αυτές υπηρετούν τη Δημόσια Υγεία.

Μετατρέπει το  ΔΣ του ΚΕΘΕΑ από άμισθο σε έμμισθο, σφραγίζοντας τη μετάβαση από ένα αιρετό συμβούλιο εθελοντών σε ένα κομματικά ελεγχόμενο συμβούλιο το οποίο θα επιβαρύνει οικονομικά τον οργανισμό, σε αντίθεση με τις δηλώσεις σε όλους τους τόνους που θυμόμαστε την περίοδο της ΠΝΠ.

Καταργεί όλα τα συλλογικά όργανα που είχε το ΚΕΘΕΑ, εκτός από τη Γενική του Συνέλευση την οποία διατηρεί σε διακοσμητικό ρόλο και συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες στο διορισμένο από την εκάστοτε κυβέρνηση ΔΣ, ενάντια στις διακηρύξεις της κυβέρνησης και του ίδιου του ΔΣ.

Καταρτίζει έναν κανονισμό εργασίαςμε  πειθαρχικό και τιμωρητικό χαρακτήρα καταργώντας τις ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις ελεύθερες διαπραγματεύσεις.

Το  σχέδιο νόμου της διοίκησης αλλάζει τον χαρακτήρα του ΚΕΘΕΑ και πλήττει σφοδρά τη θεραπεία και το επιστημονικό του έργο σε μια στιγμή που οι ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, φουντώνουν. Παρουσιάζεται για προσχηματική, fast track, διαβούλευση, μετά ενάμιση χρόνο συστηματικής αγνόησης των προτάσεων των εργαζομένων και του Συλλόγου τους για βελτίωση της λειτουργίας του οργανισμού στο πλαίσιο του διαλόγου για Συλλογική Σύμβαση, στον οποίο η νέα διοίκηση αρνήθηκε να προσέλθει.

Γνωρίζει άραγε ο Υπουργός Υγείας ότι οι προθέσεις και οι προτάσεις της επιτροπής έρχονται σε πλήρη αντίθεση με όσα εκείνος διαβεβαίωνε δημοσίως  περί άμισθου ΔΣ, ενίσχυσης του αυτοδιοίκητου του ΚΕΘΕΑ και διαφύλαξης της θεραπευτικής του πρότασης και του επιστημονικού του έργου;

Αντιλαμβάνεται ότι εάν  εφαρμοστούν οι προτάσεις της επιτροπής αποδυναμώνεται δραστικά το μεγαλύτερο τμήμα του δημόσιου, δωρεάν συστήματος απεξάρτησης της χώρας;

Το προσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί και να συγκληθεί η Γενική Συνέλευση του ΚΕΘΕΑ, το μόνο αρμόδιο όργανο -σύμφωνα με όσα προβλέπει η ίδια η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου- για τη συζήτηση και απόφαση επί ενός τόσο σοβαρού θέματος, όπως είναι οι αλλαγές στη θεραπευτική, επιστημονική και οργανωτική λειτουργία του ΚΕΘΕΑ που το καθιστούν αγνώριστο.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΕΘΕΑ


Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης... Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ