Επιχείρηση εκκένωσης του Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός. Νωρίς το πρωί της Τετάρτης 19/5, ισχυρές δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. απέκλεισαν τους δρόμους γύρω από την οδό Ρήγα Παλαμήδη όπου στεγάζεται το Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός με σκοπό την εκκένωσή του.
Κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1930, το ιστορικό (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989) κτίριο του Εμπρός λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας και από το 1988 ως το 2007 ως στέγη του Θεατρικού Οργανισμού “Μορφές” και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου “Εμπρός”. Εγκαταλελειμμένο και κλειστό επί πέντε σχεδόν χρόνια, επανενεργοποιήθηκε ως κατάληψη τον Νοέμβρη του 2011 με πρωτοβουλία της ομάδας καλλιτεχνών “Κίνηση Μαβίλη” και με τη συμμετοχή και στήριξη της Κίνησης Κατοίκων Ψυρρή καθώς και άλλων καλλιτεχνών και θεωρητικών από τον χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών. Μετά από έναν περίπου χρόνο πολύπλευρων καλλιτεχνικών και κοινωνικών δράσεων, και αφού μεσολάβησαν δύο απόπειρες της Αστυνομίας να σφραγίσει και να κλείσει το Θέατρο, την ευθύνη της λειτουργίας και διαχείρισής του ανέλαβε η εβδομαδιαία ανοιχτή του συνέλευση στην οποία μπορούν να συμμετέχουν ελεύθερα όσοι επιθυμούν1.
Μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια λειτουργίας του, το Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός φιλοξένησε έναν τεράστιο αριθμό καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων. Θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις και περφόρμανς, εκθέσεις φωτογραφίας, εικαστικών, ζωγραφικής και βιβλίου, ποιητικές βραδιές, προβολές, μαθήματα, εργαστήρια, φεστιβάλ και πολιτιστικές βραδιές, συναυλίες και γιορτές μετέτρεψαν το Εμπρός σε μια πολύχρωμη κυψέλη του πολιτισμού και των ανθρώπων του που ασφυκτιούν στο μνημονιακό περιβάλλον της κρίσης και της εξουσιαστικής σήψης. Ακόμα στο Εμπρός φιλοξενήθηκε πλήθος πολιτικών εκδηλώσεων και διαδικασιών όπως το φεστιβάλ Galopar της Αναρχοσυνδικαλιστικής Πρωτοβουλίας Ροσινάντε και το συνέδριο της Αναρχικής Ομοσπονδίας το 2018. Στις 5 Φλεβάρη 2018 είχε δεχτεί επίθεση από ναζιστές έπειτα από το φασιστικό συλλαλητήριο για το μακεδονικό που είχε διεξαχθεί στην πλατεία Συντάγματος.
Μετά από αρκετούς μήνες το κράτος διά χειρός του πρώην σοσιαλδημοκράτη και νυν μουσολινικού Μ. Χρυσοχοΐδη, επιλέγει να επιτεθεί σε άλλον έναν ελεύθερο χώρο στο κέντρο της Αθήνας. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η κίνηση γίνεται την περίοδο που κατατίθεται ένα από τα πιο αντεργατικά νομοσχέδια που καταργεί ουσιαστικά μια από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις των εργαζομένων, το 8ωρο. Όχι σαν αντιπερισπασμός αλλά σαν καθαρή ένδειξη της ολομέτωπης επίθεσης της κυβέρνησης ενάντια στα κινήματα και στην κοινωνική βάση που έχει επιταχυνθεί με αφορμή την πανδημία. Πρόκειται όμως και για μια ευθεία επίθεση στον κόσμο των τεχνών και του πολιτισμού που έχει υποφέρει από τις αλλοπρόσαλλες και καταστροφικές αποφάσεις της κυβέρνησης τον τελευταίο χρόνο.
Το γνωστό παπαγαλάκι της ΕΛ.ΑΣ. και σύζυγος αξιωματικού Μίνα Καραμήτρου είπε στο ρεπορτάζ της (δηλαδή στη μεταφορά του δελτίου τύπου της αστυνομίας) πως κάτοικοι της περιοχής είχαν ζητήσει τον τελευταίο καιρό την επέμβαση της αστυνομίας. Δεδομένου πως η περιοχή βρίσκεται εδώ και χρόνια υπό καθεστώς gentrification αλλά και του γεγονότος πως στην περιοχή κατοικοεδρεύουν διάφοροι νεοφιλελεύθεροι αριβίστες που καμώνονται τους καλλιτέχνες δε θα μας προκαλούσε έκπληξη αν πίσω από την εκκένωση βρίσκονται άμεσα συμφέροντα διαπλοκής των συγκεκριμένων “καλλιτεχνών” με το κράτος.
Το κίνημα αντίστασης στην κρατική και καπιταλιστική βαρβαρότητα κι ο κόσμος του πολιτισμού που δεν καταδέχεται να συναγελάζεται με τον κρατικό εσμό, δεν είναι διατεθειμένοι να παραχωρήσουν κανέναν χώρο στο κράτος αμαχητί. Σε ανακοίνωσή του το Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός καλεί σε συγκέντρωση αλληλεγγύης μπροστά από την κατάληψη.
1. Από την ιστοσελίδα του Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός