Η έκφραση «ευαγγελική διακίνηση ναρκωτικών» μπορεί να ακούγεται ασύλληπτη, αλλά στην πόλη του Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, είναι ευρέως διαδεδομένη.
Ο Χαρισματικός Χριστιανισμός είναι σε άνοδο σε όλη τη Βραζιλία . Λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο όλων των Βραζιλιάνων αναγνωρίζονται ως ευαγγελιστές , από 5% στη δεκαετία του 1960. Η εθνική απογραφή του 2020 αναμένεται να παρουσιάσει σημαντικά μεγαλύτερη ανάπτυξη .
Στο Ρίο, όπου ο ευαγγελικός πληθυσμός αυξήθηκε κατά 30% την πρώτη δεκαετία αυτού του αιώνα, ακόμη και μερικοί από τους πιο διαβόητους εμπόρους ναρκωτικών ισχυρίζονται ότι διαδίδουν το ευαγγέλιο.
Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΒΡΑΖΙΛΙΑΣ
Μελετώ τη βία στη Λατινική Αμερική και έχω παρατηρήσει μια απότομη αύξηση των αναφορών εγκλημάτων με θρησκευτικά κίνητρα στο Ρίο ντε Τζανέιρο από το 2016, ιδίως σε επιθέσεις εναντίον του «terreiros» – των ναών των θρησκειών Candomblé και Umbanda.
Σύμφωνα με την Επιτροπή της Βραζιλίας για την καταπολέμηση της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας, πάνω από 100 θρησκευτικές εγκαταστάσεις Αφρο-Βραζιλιάνικων δογμάτων σε εθνικό επίπεδο δέχτηκαν επίθεση από ομάδες διακίνησης ναρκωτικών το 2019, αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Μια εθνική τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης που δημιουργήθηκε για την αναφορά τέτοιων επιθέσεων διαπιστώνει ότι το 60% των περιστατικών που αναφέρθηκαν μεταξύ 2011 και 2017 σημειώθηκαν στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
Η δίωξη αυτών των αφρο-βραζιλιάνων θρησκειών , των οποίων οι οπαδοί είναι σε μεγάλο βαθμό φτωχοί μαύροι Βραζιλιάνοι, υπήρξε τουλάχιστον από τον 19ο αιώνα .
Αλλά το τρέχον κύμα της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας είναι πιο προσωπικό και πιο βίαιο από ό, τι στο παρελθόν. Όπως ανέφερε πρόσφατα η Washington Post , οι Αφρο-βραζιλίανοι ιερείς παρενοχλούνται και δολοφονούνται για την πίστη τους. Οι ασκούμενοι της Candomblé και της Umbanda φοβούνται να φύγουν από τα σπίτια τους. Ο Terreiros (ναός) έκλεισε λόγω απειλών θανάτου.
Η Επιτροπή του Ρίο για την καταπολέμηση της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας , μια ομάδα που δημιουργήθηκε το 2008 από θρησκευτικές μειονότητες, ανέφερε περίπου 200 τέτοια περιστατικά στην πόλη μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2019 – από 92 σε όλο το προηγούμενο έτος.
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ
Η αύξηση των θρησκευτικών εγκλημάτων μίσους συμπίπτει με την αυξανόμενη πολιτική και πολιτιστική επιρροή των ευαγγελιστών στη Βραζιλία. Οι Ευαγγελιστές νομοθέτες κατέχουν επί του παρόντος 195 από τις 513 έδρες στη Βουλή του Κογκρέσου της Βραζιλίας, δίνοντάς τους τη δύναμη να διαμορφώσουν την εθνική συζήτηση για τις αμβλώσεις, τη θρησκεία στα σχολεία, τον γάμο των ομοφυλοφίλων και άλλα κοινωνικά θέματα.
Πολλοί Βραζιλιάνοι Προτεστάντες παρευρίσκονται στις κύριες υπηρεσίες και τρομοκρατούνται από την αυξανόμενη διάκριση εις βάρος εκείνων που ασκούν άλλες θρησκείες.
Όμως, οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες εκκλησίες στη Βραζιλία είναι οι πιο σκληρές γραμμές Πεντηκοστιανοί και Νεοπεντοκοστιανές εκκλησίες – συμπεριλαμβανομένης της εξαιρετικά επιτυχημένης Συνέλευσης του Θεού και της Παγκόσμιας Εκκλησίας του Βασιλείου του Θεού.
Και οι δύο διέδωσαν αυτό που ονομάζεται δόγμα ευημερίας , υπόσχοντας προσωπική σωτηρία και οικονομική επιτυχία σε ανθρώπους που εμπιστεύονται τον Θεό, εργάζονται σκληρά και κόβουν όλο το αλκοόλ, τα τυχερά παιχνίδια και άλλες κακίες.
Για πολλούς φτωχούς στις φαβέλες του Ρίο, αυτό είναι μια ελκυστική προσφορά.
Οι Ευαγγελιστές σηκώνουν τα χέρια τους σε προσευχή στη Συνέλευση της Νίκης του Θεού στην Εκκλησία του Χριστού στο Ρίο ντε Τζανέιρο, Βραζιλία, 2 Σεπτεμβρίου 2018. AP Photo / Leo Correa
Όπως όλο και περισσότεροι Βραζιλιάνοι ασπάζονται τον ευαγγελισμό, οι παραδοσιακές θρησκείες χάνουν μέλη. Μεταξύ 2000 και 2010, όταν έγινε η τελευταία εθνική απογραφή, ο αριθμός των Καθολικών στη Βραζιλία μειώθηκε κατά 9%. Οι οπαδοί των Αφρο-Βραζιλιάνικων θρησκειών Candomblé και Umbanda μειώθηκαν κατά 23% .
ΚΑΛΟ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΑΚΟΥ
Ορισμένοι ευαγγελικοί ηγέτες που κηρύττουν το δόγμα της ευημερίας βλέπουν επίσης αυτές τις αφρο-βραζιλιάνικες θρησκείες ως επικίνδυνα μη χριστιανικές, ακόμη και κακές.
Ο Edir Macedo, ο πολυεκατομμυριούχος επίσκοπος της Παγκόσμιας Εκκλησίας της Βασιλείας του Θεού της Βραζιλίας, έγραψε στο βιβλίο του «Orixás, Caboclos and False Gods or Demons» του 1997 ότι τα Αφρο βραζιλιάνικα δόγματα «επιδιώκουν να μας κρατήσουν μακριά από τον Θεό. Είναι εχθροί Του και της ανθρώπινης φυλής. “
«Αυτός ο αγώνας με τον Σατανά είναι απαραίτητος… για αιώνια σωτηρία», πρόσθεσε.
Το βιβλίο πούλησε 3 εκατομμύρια αντίτυπα προτού απαγορευτεί από τις ομοσπονδιακές αρχές το 2005. Αλλά ο Macedo εξακολουθεί να παραδίδει το μήνυμά του στους περίπου 5,2 εκατομμύρια οπαδούς του σε 13.000 συνδεδεμένες εκκλησίες.
Για τους ιεροκήρυκες που υποστηρίζουν μια δυαδική πνευματική κοσμοθεωρία, οι «καλοί» Χριστιανοί πρέπει να διεξάγουν ιερό πόλεμο ενάντια στους «κακούς» ασκούμενους της Candomblé και της Umbanda.
Αν και οι μαύροι σχολιαστές επισημαίνουν ότι αυτή η θεολογική ερμηνεία είναι απλώς μια θρησκευτική διάκριση με λεπτή κάλυψη, ορισμένοι ενορίτες ακολουθούν την έκκληση για « καθαρισμό » του κόσμου από το έργο του Σατανά.
Αυτό περιλαμβάνει μια χούφτα βασιλιάδες ναρκωτικών, οι οποίοι απαγορεύουν στους οπαδούς των Αφρο-Βραζιλιάνων θρησκειών να ασκούν την πίστη τους σε γειτονιές που ελέγχονται από συμμορίες. Οι κάτοικοι που πιάστηκαν φορώντας το θρησκευτικό ένδυμα των Candomblé και Umbanda ενδέχεται να αποβληθούν από την κοινότητα.
Σε ορισμένα μέρη που ελέγχονται από συμμορίες στο Ρίο, το να φοράς το θρησκευτικό ένδυμα του Candomblé ή της Umbanda θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποβολή. Reuters / Ueslei Marcelino
Ο ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΛΑΚΗΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Η έρευνά δείχνει ότι οι χαοτικές, υπερπλήρεις φυλακές της Βραζιλίας ενισχύουν τη σχέση με τις ευαγγελικές συμμορίες.
Η κυβέρνηση ελέγχει ονομαστικά τις περισσότερες δημόσιες φυλακές στη Βραζιλία. Στην πράξη, διέπονται ουσιαστικά από έναν από τους δύο ανταγωνιζόμενους βραζιλιάνικους οργανισμούς διακίνησης ναρκωτικών , οι οποίοι διευθύνουν τις επιχειρήσεις διακίνησης και εκβιασμού εκεί στρατολογούν και ενισχύουν την συμμορία τους με κόσμο πίσω απο τα κάγκελα .
Οι ομάδες πίστης έχουν επίσης μακρά παράδοση στις φυλακές της Βραζιλίας . Προηγουμένως, αυτά τα υπουργεία φυλακών ήταν κυρίως Καθολικά . Σήμερα, ωστόσο, 80 από τους 100 οργανισμούς που βασίζονται στην πίστη και έχουν την υπεργολαβία για την εκτέλεση κοινωνικών προγραμμάτων στις φυλακές είναι ευαγγελικές εκκλησίες .
Ως αποτέλεσμα, ο χαρισματικός Χριστιανισμός εξαπλώθηκε γρήγορα μέσω του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης.
Οι μεταγωγές φυλακών είναι συχνές. Οι κρατούμενοι που υιοθετούν τον ευαγγελισμό συχνά στεγάζονται σε ξεχωριστές πτέρυγες φυλακών που ξεχωρίζουν για την τάξη και την καθαριότητα τους . Κάποιοι έχουν δημιουργήσει ακόμη και τα δικά τους υπουργεία μέσα στη φυλακή. Η ανάπτυξη θετικών σχέσεων με τοπικούς πάστορες του Ρίο, ενώ βρίσκεται στη φυλακή, μπορεί να σφίξει το κράτημα μιας συμμορίας στην εξουσία μόλις απελευθερωθεί.
Οι μεταμεληθείς ελέγχουν πολλές φαβέλες του Ρίο ντε Τζανέιρο, ιδιαίτερα στο Baixada Fluminense, μια πληθώρα δήμων στα φτωχά βόρεια προάστια της πόλης.
Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, η περιοχή έχει δει κύματα μετανάστευσης από τα βόρεια και βορειοανατολικά της Βραζιλίας, όπου οι Αφρο βραζιλιάνικες θρησκείες παραδοσιακά ευημερούσαν. Το Baixada Fluminense έχει τουλάχιστον 253 Candomblé και Umbanda ναούς , περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο δήμο της πολιτείας.
Το Baixada Fluminense είναι επίσης μία από τις πιο επικίνδυνες γωνίες του Ρίο. Τα ποσοστά δολοφονιών έχουν μειωθεί ελαφρώς στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης την τελευταία δεκαετία, αλλά όχι στο Baixada Fluminense. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Δημόσιας Ασφάλειας της Βραζιλίας , 2.147 από τις 6.714 δολοφονίες που αναφέρθηκαν μέχρι σήμερα στην πολιτεία του Ρίο συνέβησαν στο Baixada Fluminense.
Περιγράφεται από τους ντόπιους ως «Άγρια Δύση», στην περιοχή φιλοξενούνται διάσημοι δημόσιοι αξιωματούχοι που έχουν συνεργαστεί από καιρό με ομάδες πολιτοφυλακών και μαφιών για να εκφοβίσουν τους αντιπάλους τους. Αυτή η προστατευτική σχέση επιτρέπει στους διακινητές ναρκωτικών, ευαγγελιστές ή άλλους, να λειτουργούν με ατιμωρησία.
Πάνω από το ένα τρίτο των βίαιων επιθέσεων σε αφρο-βραζιλιάνους ναούς φέτος σημειώθηκαν στο Baixada Fluminese.
ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ
Η κυβέρνηση της Βραζιλίας άρχισε να λαμβάνει ειδοποίηση. Τον Νοέμβριο του 2019, η ομοσπονδιακή εισαγγελία προέτρεψε τις αρχές του Ρίο ντε Τζανέιρο να αποζημιώσουν τα θύματα θρησκευτικής μισαλλοδοξίας τόσο «υλικά όσο και συμβολικά», ιδίως στο Baixada Fluminense. Αλλά οι προτάσεις για το πώς, συγκεκριμένα, να τις υποστηρίξουν παραμένουν μόνο στα χαρτιά.
Οι βραζιλιάνικες θρησκευτικές κοινότητες, αντίθετα, παλεύουν ενεργά ενάντια στις αυξανόμενες θρησκευτικές διακρίσεις στη Βραζιλία. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, περίπου 100.000 άτομα συμμετείχαν στον ετήσιο περίπατο του Ρίο για θρησκευτική ελευθερία , μια από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις από την έναρξη της πομπής πριν από 12 χρόνια.
Ευαγγελικοί, Καθολικοί, Μπαχάι, Βουδιστές, Εβραίοι και Χάρι Κρίσνα συγκεντρώθηκαν στην εμβληματική παραλία Κοπακαμπάνα του Ρίο. Ντυμένοι με λευκά, το παραδοσιακό χρώμα των θρησκευτικών εορτασμών των Candomble και Ubanda, έκφρασαν αλληλεγγύη με τους Αφρο-Βραζιλιάνους.
Μπορεί να υπάρχει σύγκρουση στη θρησκευτική ποικιλομορφία της Βραζιλίας, αλλά υπάρχει και ενότητα.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά από το . The Conversation.