Θυμάστε πως πρωτοήρθε ο κορονοϊός στην Ελλάδα; Ή τουλάχιστον πότε μάθαμε ότι ήρθε; Εγώ θυμάμαι πολύ καλά το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα, καθώς από τραγική ειρωνεία (που δεν έχει καθόλου να κάνει με δική μου επιλογή, αλλά με ξεκάθαρο παιχνίδι της τύχης) βρέθηκα πολύ κοντά στο να έρθω σε επαφή με το άτομο που τον μετέφερε και τον άμεσο περίγυρό του. Ναι, μιλάω για την επιχειρηματία της μόδας που γύρισε από το Μιλάνο, κουβαλώντας μαζί της τον ιό και μεταφέροντας τον σε έναν όγκο ανθρώπων, τον πραγματικό αριθμό των οποίων μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ. Γιατί; Μα γιατί πολύ απλά, οι πρώτες της επαφές μετά την επιστροφή της, πέρα από την οικογένειά της, ήταν με το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης και τον Δήμαρχο Κ. Ζέρβα, του οποίου είναι κολλητή φίλη. Η συγκεκριμένη λοιπόν ασπάστηκε (και αν κρίνουμε από την μεταδοτικότητα του ιού, πολύ πιθανόν να κόλλησε) εκεί έναν μεγάλο αριθμό σημαντικών τοπικών αρχόντων, σε μια περίοδο που ήταν πολύ δύσκολο να ανιχνευθεί ο ιός, καθώς ήταν οι αρχές της εξάπλωσής του, ενώ οι ασυμπτωματικοί φορείς είναι μια σταθερή πραγματικότητα.
Γιατί τα γράφω όλα αυτά; Μήπως θέλω να κατηγορήσω την συγκεκριμένη επιχειρηματία για την μεταφορά της πανδημίας στην Ελλάδα; Όχι φυσικά. Αν και χρειάζεται μεγάλη ανευθυνότητα να επιστρέψεις από μια χώρα στην οποία έχει ξεσπάσει ήδη το πρώτο κύμα της αρρώστιας και αντί να πάρεις τα όλα απαραίτητα μέτρα, αντίθετα πας σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης και ανταλλάσσεις χαιρετούρες και ασπασμούς, δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε ευθέως κανέναν από όσους κόλλησαν τον ιό στο εξωτερικό και τον μετέφεραν εδώ, καθώς η ελλιπής ενημέρωση και ο έλεγχος (αν θυμάστε τις πρώτες δηλώσεις Τσιόδρα, τότε μας έλεγε ότι δεν θα πάθει κανείς τίποτα), η απουσία συμπτωμάτων κλπ, έπαιξαν τον κυριότερο ρόλο στην διασπορά του, κατά την πρώτη του φάση. Αφήστε που δεν είμαστε καν σίγουροι για το ποιος/α ήταν το πραγματικό πρώτο κρούσμα, και λίγη σημασία έχει.
Το νόημα όσων γράφω είναι άλλο. Είδατε εσείς να μπαίνει σε καραντίνα όλο το Δημοτικό Συμβούλιο; Είδατε τον Ζέρβα να έχει καμία επίπτωση; Έχει γίνει, πιστεύετε, ιχνηλάτηση όλων όσων βρίσκονταν μέσα στην αίθουσα και τον ευρύτερο χώρο που επισκέφτηκε η συγκεκριμένη γυναίκα; Από προσωπική πείρα και γνώση μπορώ να σας απαντήσω μετά βεβαιότητας πως τίποτα από τα παραπάνω δεν συνέβη. Τι έγινε αντίθετα; (Ειπώθηκε πως) Έγιναν κάποια τέστ σε λίγους ανθρώπους, έκλεισε και απολυμάνθηκε ο χώρος του Δημαρχείου (πολύ σωστά) και η συγκεκριμένη γυναίκα μαζί με το παιδί της μπήκαν σε καραντίνα. Ο Ζέρβας εξαφανίστηκε για καμιά εβδομάδα από την δημόσια σφαίρα, χωρίς να δώσει σημεία ζωής σχετικά με το τι έκανε και τι δεν έκανε και επανεμφανίστηκε λίγο αργότερα, “πανέτοιμος να αναλάβει δράση”. Σχετικά με την καθημερινότητα των υπόλοιπων με τους οποίους ήρθε σε επαφή η κυρία αυτή, δεν μάθαμε ποτέ τίποτα συγκεκριμένο. Προχωράω λοιπόν παρακάτω.
Πείτε τώρα ότι βρίσκουμε ένα κρούσμα στην χλιδάτη Κηφισιά της Αθήνας, με τα πολλά πανάκριβα εμπορικά μαγαζιά ή στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, την Τσιμισκή, την Ερμού κλπ. Πιστεύετε ότι υπάρχει έστω και μια πιθανότητα να σκάσει στις περιοχές αυτές κλιμάκιο του ΕΟΔΥ και δυνάμεις των μπάτσων, ώστε να κάνουν μαζικά τεστ σε όλους τους κατοίκους; Φυσικά και όχι… Γιατί; Μα γιατί πολύ απλά, σε όποια διευρυμένη περιοχή και αν γίνουν μαζικά τεστ, σύμφωνα και με τα ποσοστά διασποράς και μεταδοτικότητας του ιού, σίγουρα θα βρεθούν μερικές δεκάδες κρούσματα μέσα στις δεκάδες χιλιάδες ανθρώπων. Τόσες και τόσες έρευνες έγιναν μέσα στην καραντίνα από διεθνείς φορείς, οργανισμούς, πανεπιστήμια κλπ, οι οποίες μας έδειξαν ότι τα πραγματικά κρούσματα είναι δεκάδες φορές περισσότερα από όσα μας είπαν οι ειδήσεις, αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε τον πραγματικό αριθμό, αφού δεν έγιναν τα απαραίτητα μαζικά τεστ. Αν λοιπόν γίνονταν αυτά τα μαζικά τεστ στις περιοχές που προαναφέραμε, ζήτω που καήκαμε (όχι εμείς, η κυβερνητική πολιτική και διαχείριση), αφού αν έπρατταν αναλογικά με τον τρόπο που χειρίστηκαν τους σχετικά μικρούς αριθμούς των κρουσμάτων στην υπόλοιπη Ελλάδα, θα έπρεπε να μπουν αυτές οι περιοχές σε γενικευμένη καραντίνα. Και τότε, αντίο οικονομία, αντίο τουρισμέ, αντίο κέρδος.
Αντίθετα, είναι πολύ πιο εύκολο το κοινό να οδηγηθεί στο ψευδές συμπέρασμα πως ένα τέτοιο μαζικό “κακό” μπορεί να συμβεί σε περιοχές όπου μένουν αυτοί οι απολίτιστοι “τσιγγάνοι, γιούφτοι και ρομά”, που δεν προσέχουν, δεν πλένονται κλπ. Ή σε κλειστά κέντρα κράτησης μεταναστών, όπου η συνθήκη του μαζικού εγκλεισμού, ως ο κύριος λόγος για μια μεγάλη διασπορά, επισκιάζεται, μέσα από τις υπόνοιες των ΜΜΕ, με το ρατσιστικό σκεπτικό ότι οι “λάθρο” είναι γενικά φορείς ασθενειών. Οι δε συνθήκες διαβίωσης τους μέσα σε αυτούς τους χώρους, αντί να βαραίνουν ως στίγμα το κράτος, με κάποιον μαγικό τρόπο καταλήγουν να τις επωμίζονται οι ίδιοι οι μετανάστες και πρόσφυγες. Μάλλον επειδή “ήρθαν στην χώρα μας, οπότε τι θέλουν; και πολλά είναι όσα τους δίνουμε”.
Βάλε μέσα σε όλα αυτά και την Καστοριά, της οποίας η οικονομία είναι έτσι κι αλλιώς κατεστραμμένη, ενώ έχει και εμπορικές σχέσεις (λόγω γουναράδων) με το εξωτερικό, βάλε και την Ξάνθη που “έχει πολλούς Τουρκόσπορους” (δλδ Πομάκους, Ρομά και μουσουλμάνους), αλλά εξάγει και πολλούς εποχιακούς εργάτες και και…τσουπ, τα εξιλαστήρια θύματα και τα παραδείγματα προς αποφυγή έχουν δημιουργηθεί!.
Και θα με ρωτήσεις τώρα εσύ, μέσε Έλληνα φιλελέ ή ακροδεξιοψεκασμένε: “Καλά οι εργαζόμενοι και όσοι είχαν σχέσεις με “έξω” χωρίς να ξέρουν, αλλά οι Ρομά; Δεν φέρουν καμία ευθύνη οι Ρομά, που έκαναν γάμους και γλέντια εν μέσω πανδημίας και κόλλησαν όλοι μεταξύ τους;”.
Καταρχήν, ΑΝ και ΕΦΟΣΟΝ είναι αλήθεια ότι έγιναν τέτοια σκηνικά εν μέσω καραντίνας και πανδημίας (που μπορεί να είναι όσο αλήθεια ήταν και το “πάρτι” που οργανώθηκε σύμφωνα με τα ΜΜΕ στην Αγ. Παρασκευή), σίγουρα υπάρχει η ευθύνη όσων τα έκαναν. Φυσικά, όμως, δεν θα ξεχάσουμε τα fake news των καθεστωτικών καναλιών σχετικά με τα “δεκάδες θετικά δείγματα” στην Λάρισα πριν κάνα μήνα, που ξαφνικά εξαφανίστηκαν ή μειώθηκαν στο ελάχιστο.
Σχετικά τώρα με τα -όντως δεκάδες- κρούσματα στην Νέα Σμύρνη Λάρισας τις τελευταίες ημέρες, ισχύει ό,τι είπαμε παραπάνω: Σε όποια δεδομένη περιοχή κι αν γίνουν μαζικά τεστ, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρούμε δεκάδες κρούσματα. Είναι πιθανόν στους οικισμούς των Ρομά να είναι περισσότερα, αναλογικά; Φυσικά και είναι, αν αναλογιστεί κανείς τον τρόπο ζωής αυτών των ανθρώπων.
Από πότε όμως ξεκινήσαμε να παραβλέπουμε την πραγματική αιτία γα την γενικότερη κατάσταση αυτών των κοινωνικών ομάδων; Πότε σταμάτησαν το κράτος και το κεφάλαιο να είναι υπεύθυνα για τις δεκαετίες (ή και αιώνες) κοινωνικής απομόνωσης και καθεστώτος εξαίρεσης των Ρομά και των Τσιγγάνων; Την αντιμετώπισή τους ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας; Το “πέταγμά” τους στην άκρη της κοινωνίας ως απόβλητα και του “φυτέματος” των ναρκωτικών και της μαφίας ως μοναδικής εναλλακτικής για την επιβίωσή τους; Μπορούμε να αντιληφθούμε το πως είναι να ζεις πολλές φορές χωρίς ρεύμα και τρεχούμενο νερό, χωρίς την βασική παιδεία, χωρίς να μπορείς να κατανοήσεις πλήρως την γλώσσα και χωρίς αντίστοιχα να σε καταλαβαίνουν; Όλα αυτά μήπως είναι μόνο επιλογή των ανθρώπων αυτών ή πέραν του θεσμικού τους αποκλεισμού έχουν οδηγηθεί αρκετές φορές και “από μόνοι τους” σε τέτοιες επιλογές, λόγω του ανεπίσημου -αλλά υπαρκτού- κοινωνικού ρατσισμού και εκφασισμού, που δημιουργεί νομοτέλειες του τύπου “Οι τσιγγάνοι ζουν έτσι επειδή τους αρέσει”; Αλήθεια, όλες αυτές οι (πολλές φορές καλοπροαίρετες) ψευτο-προσπάθειες για “ένταξη” τους στην κοινωνία, μήπως είναι στάχτη στα μάτια για να πέφτει επάνω τους (στους Ρομά) το βάρος της γκετοποίησης;
Και οι μετανάστες; Επέλεξαν από μόνοι τους, έτσι επειδή τους κάπνισε και “την είδαν Ευρωπαϊκό Όνειρο” να φύγουν από τα σπίτια τους με όλα τα υπάρχοντά τους, επάνω σε μια φουσκωτή βάρκα, πληρώνοντας αδρά έναν δουλέμπορο, για να καταλήξουν σε μια κλειστή φυλακή, ένα “καμπ”, έναν άτυπο καταυλισμό, χωρίς καν τα βασικά και να κολλήσουν και κορονοϊό επιπλέον; Ή μήπως όλα τα παραπάνω είναι προέκταση του καπιταλισμού, του δυτικού ιμπεριαλισμού και επεκτατισμού, των πολέμων που οι τελευταίοι διεξάγουν -εδώ και αιώνες πλέον- ώστε να ελέγχουν τις πλούσιες σε πρώτες ύλες και ορυκτό πλούτο χώρες και να αναπαράγουν την πολεμική τους Βιομηχανία; Ή μήπως ξεχνάμε τον ΕΝΕΡΓΟΤΑΤΟ ρόλο της Ελλάδας ως μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ σε όλα τα παραπάνω;
Τι είπατε; Δεν έχουν όλες οι χώρες προέλευσης των μεταναστών πολέμους; Τι θα πει πόλεμος σιχαμενότατοί μου, το σκεφτήκατε ποτέ όλοι εσείς οι ψεκασμένοι, φασίστες, ξερόλες; Πέρα από τον διακρατικό, συμβατικό πόλεμο, δεν υπάρχει και ο οικονομικός; Δεν υπάρχει η λεηλασία αιώνων της Αφρικής και της Ασίας από τους Ευρωπαίους και η έντεχνη διατήρηση της οικονομίας τους σε μηδαμινά επίπεδα, ώστε να καθίσταται ευκολότερη η εκμετάλλευση τους; Επιπλέον, δεν υπάρχουν οι καθημερινές μάχες των (ισλαμιστικών ή μη) συμμοριών, τις οποίες έχει εξοπλίσει και σιγοντάρει η ίδια η Δύση, σε κάποια από τις πολεμικές φάσεις που τις χρειάστηκε για συμμάχους; Σε χώρες όπως το Αφγανιστάν, όπου τις προάλλες έγινε επίθεση σε μαιευτήριο από Ταλιμπάν, εκεί δεν υπάρχει πόλεμος, απλά και μόνο επειδή οι ΗΠΑ αποφάσισαν, μετά από δεκαετίας χάους, να αποχωρήσουν;
Έχετε σκεφτεί ποτέ το πως και το γιατί όλοι αυτοί οι άνθρωποι, οι Ρομά, οι Τσιγγάνοι, οι άστεγοι (που έφαγαν και πρόστιμα μέσα στην καραντίνα), οι μετανάστες και οι πρόσφυγες, οι κάθε είδους αποκλεισμένοι, από θύματα του καπιταλισμού μετατράπηκαν σε θύτες του κορονοϊού;
Έχετε σκεφτεί το πώς, λίγο έως πολύ, όλοι οι καταπιεσμένοι βρεθήκαμε σε αυτή την θέση; Πώς από κακοπληρωμένοι ή απλήρωτοι, ακόμη και άνεργοι, μερικώς απασχολούμενοι και ανασφάλιστοι, με κατεστραμμένο δημόσιο σύστημα υγείας, μετατραπήκαμε στους κύριους υπεύθυνους γα την μεταφορά ή μη ενός ιού που, μπορεί να μην δημιουργήθηκε σε εργαστήριο, αλλά είναι σίγουρα αποτέλεσμα της καπιταλιστικής επέκτασης και επίθεσης στο οικοσύστημα άλλων ζώων;
Ας το σκεφτούμε λίγο καλύτερα λοιπόν