Σαν σήμερα γεννήθηκε ο καλλιτέχνης Π. Πικάσο, του Δήμου Βοσινάκη
140 χρόνια από τη γέννηση του Π. Πικάσο. Σαν σήμερα, 25/10, γεννήθηκε το 1881 στη Μάλαγα της Ισπανίας ο Πάμπλο Πικάσο, ένας από τους πιο επιδραστικούς Ισπανούς καλλιτέχνες. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ασχολήθηκε κυρίως με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ποίηση και τη σκηνογραφία. Διάλεξε το ελευθεριακό στρατόπεδο και δεν δίστασε να τοποθετηθεί για θέματα που πολλοί δεν τολμούσαν να αγγίξουν εκείνα τα χρόνια.
Ένα από τα πιο γνωστά έργα του είναι η περίφημη «Γκουέρνικα», που αναπαριστά τον βομβαρδισμό μιας μικρής πόλης στη Χώρα των Βάσκων, στα βόρεια της Ισπανίας. Ήταν 26 Απριλίου του 1937, όταν τα γερμανικά και ιταλικά αεροπλάνα, τα οποία στήριζαν το φασιστικό πραξικόπημα του Ισπανού στρατηγού Φράνκο κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου (1936-1939) σκόρπισαν τον τρόμο. Ο βομβαρδισμός, προκάλεσε τον θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων και την καταστροφή της πόλης.
Η μικρή Γκερνίκα, όπως προφέρεται στα ισπανικά, είχε την ατυχία να βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο πάνω στο δρόμο για το Μπιλμπάο. Ο δημοκρατικός πληθυσμός της και οι χιλιάδες πρόσφυγες την έβαλαν στο στόχαστρο των φασιστών. Νεκροί, τραυματίες, φρίκη και αποσύνθεση. Ο Πικάσο ανέλαβε δράση. Μπορεί η Γκουέρνικα να είναι ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους πίνακες σε αποχρώσεις του γκρι, αλλά αρχικά είχε δοκιμάσει να κάνει το έργο έγχρωμο. Σε αυτή την εκδοχή ο Πικάσο συμπεριέλαβε ένα κόκκινο δάκρυ να πέφτει από το μάτι μιας γυναίκας. Τελικά το έργο προέκυψε τελείως διαφορετικό και ο καλλιτέχνης κατέληξε στο άσπρο-μαύρο και σε αποχρώσεις του γκρι για να δώσει μεγαλύτερη ένταση στο θέμα.
Οι μορφές που δεσπόζουν στο αντιπολεμικό έργο είναι ένας ταύρος και ένα πληγωμένο άλογο με διαμελισμένα κορμιά και τέσσερις γυναίκες που ουρλιάζουν κρατώντας νεκρά μωρά. Η διαδικασία της ζωγραφικής του πίνακα αποτυπώθηκε λεπτομερώς σε μια σειρά φωτογραφιών από μία ερωμένη του Πικάσο, την Dora Maar. Αξίζει να σημειώσουμε πως όταν πρωτοεμφανίστηκε ο πίνακας, οι αντιδράσεις ήταν μάλλον αρνητικές. Ο Βάσκος τοιχογράφος Χοσέ Μαρία Ουτσενάι δήλωσε «Για έργο τέχνης είναι ένα από τα φτωχότερα της παγκόσμιας παραγωγής. Πρόκειται για πορνογραφία 7×3». Γερμανικό έντυπο έγραψε ότι πρόκειται για «σύμφυρμα από ανθρώπινα μέλη που θα μπορούσε να είχε ζωγραφίσει τετράχρονος». Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το έργο φυγαδεύτηκε στις ΗΠΑ, για να αποφευχθεί η καταστροφή του.
Ο Πικάσο είχε δηλώσει πως το έργο του δεν θα επέστρεφε στην Ισπανία προτού αποκατασταθεί πλήρως η δημοκρατία. Έτσι και έγινε. Η Γκερνίκα έμεινε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης για πολλά χρόνια. Επέστρεψε στην Ισπανία το 1981 και εκτέθηκε αρχικά στο Casón del Buen Retiro και μετέπειτα στο Μουσείο ντελ Πράδο.