Γυναίκες: Οι οριακά αόρατες (και) από την ιστορία για το 1821| Μια ακόμα περίπτωση επιλεκτικής αστικής ιστορικής μνήμης, του Νίκου Πελεκούδα

Γυναίκες: Οι οριακά αόρατες (και) από την ιστορία για το 1821

από | 25 Μαρ, 2023

Γυναίκες: Οι οριακά αόρατες (και) από την ιστορία για το 1821 | Μια ακόμα περίπτωση επιλεκτικής αστικής ιστορικής μνήμης, του Νίκου Πελεκούδα

Από τις Μελέτες Χειραφέτησης/ Ελλάδα 1830 – 1918

Ο οπλαρχηγός, ο αρματολός, ο κλέφτης, ο ήρωας του 1821.

Και με τις γυναίκες τι έγινε; Υπήρξαν; Αγωνίστηκαν;

Από μικρά παιδιά μεγαλώνουμε σε ό,τι αφορά τις γυναικείες προσωπικότητες της επανάστασης του 1821 με την αναφορά στη Μπουμπουλίνα και την Μαντώ Μαυρογένους, στις οποίες η αναφορά μάλλον περισσότερο ήθελε να επιβεβαιώσει τον κανόνα μέσα από τις εξαιρέσεις του. Η επανάσταση του 1821 ήταν αντρική υπόθεση για την εθνική αστική ιστοριογραφία. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό, πως ο Παπαρρηγόπουλος δεν κάνει καμιά αναφορά σε γυναίκα της επανάστασης. Καμιά! Που να διεκδικεί μια αξιοπρέπεια και μια πληρότητα.

Ενώ ταυτόχρονα είναι και μια πτυχή η οποία πολύ λίγο έχει απασχολήσει, αν όχι καθόλου και αριστερούς ιστορικούς.

Είναι χαρακτηριστικό και ταυτόχρονα παράδοξο ότι οι ξένοι περιηγητές που θα βρεθούν στην Ελλάδα μέσα στην επανάσταση αλλά και λίγο μετά το τέλος της, θα σημειώσουν το πλήθος των γυναικών που επαναστάτησαν και πολέμησαν, όπως και πάμπολλα δημοτικά τραγούδια τα οποία περιγράφουν τα κατορθώματά τους στη μάχη. Μάνη, Σούλι, Μεσολόγγι είναι μόνο μερικά πολεμικά «θέατρα» που επιβεβαιώνουν το γεγονός της ξεχωριστής γυναικείας παρουσίας. Αλλά η εθνική ιστοριογραφία τίποτα!

Παραδείγματα επαναστατικού θάρρους που τα γνωρίζουν μόνο όσοι θα ασχοληθούν πιο λεπτομερειακά και με μεγαλύτερη υπομονή και αξιοπιστία με την επανάσταση.

Αντικείμενο πάμπολλων δημοτικών τραγουδιών θα αποτελέσουν τα κατορθώματα στο Σούλι της Δέσπως Μπότση, της Ελένης Μπότσαρη, της Χάιδως Γιαννάκη Σέχου. Στη Μάνη το 1826 από τους 1500 αμυνόμενους κόντρα στις τουρκοαιγυπτιακές δυνάμεις οι 1000 είναι γυναίκες. Πόσα ονόματά τους γνωρίζουμε; Πόσα αξίζει να μπουν στα σχολικά βιβλία. Μάλλον κανένα.

Οι γυναίκες της επανάστασης του 1821 θα συμμετέχουν στον αγώνα κανονικά και σε όλες τις εκφάνσεις του. Με το όπλο στο χέρι φορώντας αντρικά ρούχα, στο πλευρό αδελφών και συζύγων, χτίζοντας οχυρώσεις, μεταφέροντας φαγητό και νερό. Είναι γνωστό πως η ερωμένη του Καραϊσκάκη κέρδισε το προνόμιο να συμμετέχει στα πολεμικά συμβούλια. Δυστυχώς όμως αυτό που γνωρίζουμε, και που τώρα και εδώ γράφουμε είναι ότι ήταν μια από τις ερωμένες του Καραϊσκάκη! Και όχι το τι ακριβώς έκανε για να κερδίσει το σεβασμό επιπέδου πολέμαρχου!

Χιλιάδες γυναίκες που δε θα μάθουμε ποτέ το όνομά τους κακοποιήθηκαν, βιάστηκαν, εξευτελίστηκαν γιατί προσπάθησαν να υπερασπιστούν τοποθεσίες όταν αντρικά ένοπλα σώματα επιχειρούσαν αντιπερισπασμούς κάπου αλλού.

Βέβαια η αντιμετώπιση ακόμα και στον καιρό τους, για κάποιες πρωταγωνίστριες του αγώνα, ήταν ανάλογες της ιστοριογραφικής εξαφάνισης ή σμίκρυνσης του ρόλου τους. Είναι φοβερό πως ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης στο μνημόσυνο της συζύγου του Αικατερίνης δε θα αναφερθεί καθόλου στο πλούσιο επαναστατικό της έργο, αρνούμενος έτσι έμπρακτα τη συμβολή της. Η ίδια η μεγάλη Μπουμπουλίνα, όπως μας την αναφέρουν στα σχολεία, δεν έλαβε τη σύνταξη που είχε αιτηθεί γιατί κρίθηκε πως μόνο ως χήρα αγωνιστή θα τη δικαιούνταν!

Αλλά και μετά την επανάσταση οι γυναίκες θα αποκλειστούν από πολιτικά και γενικότερα δικαιώματα ανάλογα με αυτά των ανδρών, ενώ δε θα λαμβάνουν ούτε την ίδια εκπαίδευση ούτε προφανώς θα έχουν και τις ανάλογες επαγγελματικές ευκαιρίες.

Το κλασσικό σχήμα ο άνδρας πολεμά και η γυναίκα κάνει την επιμελητεία, βασική πλευρά του τρίπτυχου πατρίς-θρησκεία-οικογένεια, τρίπτυχο που κατοχυρώνεται στα ίδια τα ελληνικά συντάγματα, θα αναπαραχθεί και στην ιστοριογραφία. Ή στην καλύτερη περίπτωση η γυναίκα του 1821 γίνεται ορατή στο βαθμό που κρίνεται πως πλησιάζει τον ανδρικό ιδεότυπο.

Και αν κάπου αναφέρονται οι γυναίκες, ή διασώθηκε το έργο τους, αυτό κατά κανόνα συμβαίνει γιατί ήταν ανώτερες κοινωνικά, ή γιατί ήταν σύζυγοι, ερωμένες, συγγενείς κάποιου γνωστού άνδρα αγωνιστή ή παράγοντα της επανάστασης.

ΚΑΙ το 1821, δηλαδή η ιστορική του παρουσίαση, η επιλεκτικότητα στη μνήμη, είναι αστική-εκμεταλλευτική και φυσικά πατριαρχική…

Στον πίνακα μια εξιδανικευμένη αποτύπωση της πάλης των γυναικών στη Μάνη, με τα δρεπάνια στα χέρια, ενάντια στον Ιμπραήμ στη μάχη του Διρού το 1826

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Η μάχη της παράγκας (η ιστορία του τραγουδιού “Δραπετσώνα”) [VIDEO]

Η μάχη της παράγκας (η ιστορία του τραγουδιού "Δραπετσώνα"). Το βίντεο έγινε με αφορμή την Θεοδώρα Γλύξμπουργκ, κόρη του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, η οποία χόρευε, πριν από κάποιες μέρες, το τραγούδι «Δραπετσώνα» στο Βυζαντινό Μουσείο, που της παραχωρήθηκε από την...

Νέα έκδοση: “Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν”

Νέα έκδοση: “Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν” Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αναρχισμός «Η Πλατφόρμα της Γενικής Ένωσης Αναρχικών και ο διάλογος πάνω σ’ αυτήν». Η παρούσα επαυξημένη έκδοση της «Πλατφόρμας» της Delo Truda,...

Παρέμβαση Αναρχικών στο μάθημα της Βάνας Νικολαΐδου στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών

Παρέμβαση Αναρχικών στο μάθημα της Βάνας Νικολαΐδου στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Παρέμβαση στο μάθημα του γνωστού φερέφωνου των νεοφιλελεύθερων πολιτικών στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών  Βάνας Νικολαΐδου, πραγματοποιήθηκε από Αναρχικούς Φοιτητές του Στεκιού της...

[Βίντεο] Πορεία για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, έπειτα από βασανιστήρια στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα

Πορεία για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ έπειτα από βασανιστήρια στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 2024, βίντεο από την αντανακλαστική πορεία από εκατοντάδες για τον νεκρό μετανάστη από το Πακιστάν, Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ,...

Βάρβαροι

Βάρβαροι “Destruam et aedificabo”. Pierre Joseph Proudhon, Η Μιζέρια της Φιλοσοφίας Η Αμερικάνικη αυτοκρατορία πνέει τα λοίσθια. Σε βορρά και νότο ο πόλεμος μαίνεται, την ώρα που οι “βάρβαροι” συνωστίζονται μπροστά στις πύλες και απειλούν να βεβηλώσουν τα ιερά και τα...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω Παρέμβαση στην ιδιωτική κλινική Αγία Ειρήνη στο Αιγάλεω, για τις άθλιες συνθήκες για τους ασθενείς, από τον Δυτικό Τομέα Ρουβίκωνα. *Ακολουθούν κάποιες σκληρές εικόνες Με την κυβερνητική συρρίκνωση...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο ιατρείο του Α. Μανιάτη

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο ιατρείο του Α. Μανιάτη, στα Κάτω Πατήσια Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο ιατρείο του Α. Μανιάτη, στα Κάτω Πατήσια, που καταδικαστηκε για τον βιασμό της 12χρονης από τον Κολωνό. Πίσω από την καλά φυλαγμένη κλειδαρότρυπα της αγνής ελληνικής...

11 χρόνια από την δολοφονία του Π. Φύσσα | Διαδηλώσεις σε όλη την χώρα

11 χρόνια από την δολοφονία του Π. Φύσσα | Διαδηλώσεις σε όλη την χώρα Αύριο, Τετάρτη 18/9, συμπληρώνονται 11 χρόνια από την ημέρα της δολοφονίας του αντιφασίστα ράπερ Παύλου Φύσσα (Killah P) από τον νεοναζί και μέλος της Χρυσής Αυγής Ρουπακιά. Μια δολοφονία με όπλο...

Ανοιχτή Συνέλευση “Όχι μετρό στην πλ. Εξαρχείων”: ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ

Ανοιχτή Συνέλευση "Όχι μετρό στην πλ. Εξαρχείων": Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ! ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ! ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ Συγκέντρωση το Σάββατο, 21/09/24, 2μ.μ. στη Θεμιστοκλέους Έχει περάσει σχεδόν μία εβδομάδα από την κοινοποίηση της απόφασης του...

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Π.Φύσσα

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα 11 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ Ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΩΝΑΖΕΙ ΑΚΟΜΑ ΠΑΡΩΝ Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα (Τετάρτη, 18/09, οδός Π. Φύσσα, Κερατσίνι, 17:30). Έντεκα χρόνια...