Απεργία στα διυλιστήρια της Γαλλίας
Οι παρακάτω χάρτες δείχνουν την γεωγραφική τοπολογία των υπό απεργία διυλιστηρίων της Γαλλίας στις 10,11,12 και 13 Οκτωβρίου 2022 και ανήκουν στις Total, Esso-ExonMobil και Petroineos. Μέχρι τις 13 Οκτωβρίου τα μεγάλα διυλιστήρια που βρίσκονται στα βόρεια, βορειοδυτικά, δυτικά και ανατολικά και νότια βρίσκονται σε απεργία. Οι χάρτες δείχνουν τη μετάδοση της απεργίας μεταξύ 10 και 13 Οκτωβρίου και τις περιοχές που επηρεάζονται από τη διαθεσιμότητα και τη τιμή των καυσίμων.
Ο χάρτης 1 αντιστοιχεί στις 10 Οκτωβρίου.
Ο χάρτης 2 αντιστοιχεί στις 11 Οκτωβρίου.
Ο χάρτης 3 αντιστοιχεί στις 12 Οκτωβρίου. (σύμφωνα με το sudouest.fr η εγκατάσταση του Grandpuits κοντά στο Παρίσι λειτουργεί κανονικά) :Μένουν ανοικτές οι οδοί εισαγωγής παραγώγων του πετρελαίου στα νοτιοδυτικά και κεντροδυτικά.
Ο χάρτης 4 δείχνει πιο περιγραφικά τις βασικές εισόδους ραφιναρισμένου πετρελαίου στη χώρα και τους αγωγούς μεταφοράς του πετρελαίου προς επεξεργασία.
Ο χάρτης 5 δείχνει τα 8 μεγαλύτερα διυλιστήρια και την ικανότητα επεξεργασίας αργού πετρελαίου που τους αντιστοιχεί. Ουσιαστικά όλα τα διυλιστήρια που επεξεργάζονται το αργό πετρέλαιο βρίσκονται σε απεργία.
Ο χάρτης 6 δείχνει τη κατάσταση της απεργίας στις 19/10/2022. Τα διυλιστήρια της Petroineos και Esso-Exonmobil σταμάτησαν την απεργία αφού τα συνδικάτα CFE-CGC και CFDT συμφώνησαν με τη διοίκηση για αυξήσεις 7% από το 2023. Στα υπόλοιπα 5 διυλιστήρια της TOTAL το συνδικάτο της CGT αποφάσισε στις 18/10/2022 τη συνέχιση της απεργίας. Εδώ και τρεις εβδομάδες η απεργία αυτή πυροδότησε ένα απεργιακό κλίμα στις μεταφορές αλλά και στα σχολεία και πανεπιστήμια.
🔸Οι εγκαταστάσεις στο Grandpuits
Σε ένα από αυτά τα διυλιστήρια, στο Grandpuits, κοντά στο Παρίσι, η TOTAL ανακοίνωσε 700 περικοπές θέσεων στις αρχές του 2021. Ο λόγος γι’ αυτές τις περικοπές είχε να κάνει με τη παύση λειτουργίας του διυλιστηρίου της και τη μετατροπή του σε εργοστάσιο παραγωγής βιοπλαστικών, αγροκαυσίμων και φωτοβολταικών σε ένα σχέδιο «πράσινης μετάβασης» σύμφωνα με την εταιρία. Μέσα από τα συνδικάτα, τη συνεργασία με οικολογικές οργανώσεις, πολιτικές οργανώσεις της ακροαριστεράς και την οικονομική βοήθεια από αλληλέγγυο κόσμο, οι εργαζόμενοι της TOTAL πραγματοποίησαν μια απεργία 2 μηνών από τις αρχές του 2021 με την οποία ανέδειξαν σε όλη του την έκταση το greenwashing της TOTAL, απαιτώντας την άρση των περικοπών.
Δεν έκαναν όμως μόνο αυτό : κατέθεσαν επιπλέον ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πραγματικής πράσινης μετάβασης με βάση το οποίο θα κρατούσαν τις θέσεις εργασίας τους μέσα από την υιοθέτηση ενός μοντέλου αυτοδιαχείρισης των εγκαταστάσεων του Grandpuits.
Εξέθεσαν την TOTAL σε σχέση με όλα τα ζητήματα που αφορούν τα εργασιακά, το περιβάλλον και κυρίως απέδειξαν ότι οι εργαζόμενοι μπορούν καλύτερα και χωρίς τη διοίκηση. Με πρόφαση την πράσινη μετάβαση, η TOTAL ουσιαστικά έκλεινε το διυλιστήριο στο Grandpuits για να ανοίξει νέες εγκαταστάσεις διυλιστηρίων στην Ουγκάντα εκτοπίζοντας εκατοντάδες τοπικές κοινότητες. Η απεργία στο Grandpuits νικήθηκε από την εξάντληση των απεργών και την μείωση των αποδοχών τους. Η διοίκηση κατάφερε να κάνει τις απολύσεις.
Η τιμή των καυσίμων υπήρξε εξάλλου βασική αφορμή που οδήγησε στο κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων που συγκλόνισε τη χώρα και άφησε μέχρι σήμερα μια τεράστια παρακαταθήκη συλλογικών διεκδικήσεων σε όλη τη Γαλλία.
Στο σήμερα, τα αιτήματα της απεργίας στα διυλιστήρια είναι : αύξηση των μισθών 10% σε σχέση με το 2022, δηλαδή αύξηση 7% ως απάντηση στον πληθωρισμό και αύξηση 3% για την αναδιανομή πλούτου. Τα αιτήματά τους χλευάζονται από τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους ως αιτήματα προνομιούχων εργαζόμενων.
Νίκη στην απεργία των εργαζομένων ατόμων στη TOTAL
Initiative des étudiant-e-s, travailleurs et travailleuses grecques à Paris